Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena vet någon om det finns två lambdasonder på s70n och varför ?? hittade nämnligen en i katten idag och sedan möjligtvis en till mellan turbon och katten !!

Min lambdasond lyser på bilen kan de bero på att jag har öppet filter ?? hur vet jag om den verkligen är sönder ?? och vilken är det främre eller bakre?

Någon som vet ??
Lucif3r skrev:Nej, öppet luftfilter orsakar inte att lambdalampan tänds.
Det sitter 2 lambdor, en på katten och en innan.

Lambda lampan kan tändas av olika orsaker - att ta ut felkoder är en bra början.

Vet du vilken som brukar gå först ??
Den så kallade Lambda-lampans riktigare benämning är motormiljölampa och det behöver inte alls vara Lambdan som larmar. Gör som Lucif3r skrev, ta ut felkoder för att börja byta grejor utan att felsöka kan bli dyrt.

Mvh GK
Hej,

Är ny här.

Har en S70 T5 -97 där motormiljö lampan lyser, jag har köpt en nya främre lambdasond då förra ägaren knäckte den vid avgasbyte men den bakre diagnostiksonden är pluggad. Lossar jag på batteriet i några minuter så försvinner lampan men tänder sig igen efter 3-4 omstarter.

Är det någon som kan bekräfta ifall bilen kräver den bakre lambdan också? Eller går det att ha den pluggad. Bilen gick igenom besiktningen i måndags med 1,01 i lambda värde.

Sitter öppet filter, Simons 2,5" catback, original DP + CAT och autotech steg 2 chip. Bilen går bra i motorn men den drar betydligt mer efter några omstarter och laddar lite senare när lampan lyser.
av *pettson*
Jag ska hjälpa dej på traven.
Ska vi börja med att vara överens om att man inte skickar med avgasreningskomponenter för att man hade för.många av dom på lagret?
Sen vill jag att vi är överens om att bägge sonderna är inkopplade.

Svaret på din fråga blir då automatiskt att du inte kan skippa någon sond eftersom ingen av dom är oanvänd.
*pettson* skrev:Jag ska hjälpa dej på traven.
Ska vi börja med att vara överens om att man inte skickar med avgasreningskomponenter för att man hade för.många av dom på lagret?
Sen vill jag att vi är överens om att bägge sonderna är inkopplade.

Svaret på din fråga blir då automatiskt att du inte kan skippa någon sond eftersom ingen av dom är oanvänd.
Hej igen,

Lyfter tråden en gång till då det har varit mkt annat privat under tiden. Jag är allt överens med dig :)

Köpte följande lambdasond (främre) på skruvat: http://www.skruvat.se/Lambdasond-P19288.aspx och en Bosch original som diagnostiksond (bakre). Lambda lampan kommer åter tillbaka trots detta å bilen laddar ca 0.3 bar (satte i en laddtrycksmätare för att se hur den laddar) mot 1.1-1.2 bar efter nollställning, så den går väl i något limp home läge antar jag och drar mkt soppa. Dock så tar det en del omstarter nu och 1a körningen direkt efter omstart går bra att kör hur lång som helst utan att lampan tänder sig eller att bränsleförbrukningen påverkas, stänger av och startar några ggr... Lampan är åter tillbaka och bilen drar mer och mer och till sist är det 0.3 bars laddtryck igen.

Felkoden som genereras är: Främre lambdasond, fel signal.

Värt att tillägga är att den sonden som är på bilden på skruvat är inte så som jag fick den, den var ihopsatt.

Antar att jag kan slänga den värdelösa lambdan och enda sättet är att köpa en Bosch original? Eller kan det vara något annat?

Till sist, ifall någon sitter på en beg original lambdasond till en S70 T5 -97, hör gärna av er.

Tack på förhand
Lucif3r skrev:Kontrollera så sonden verkligen är likadan som den som satt i. Det kollar man på numren på sonderna som bör vara instämplade. Det är riktigt kinkigt med lambdasond på dessa bilar - dom godtar inte vad som helst direkt ...
Tycker dina symptom visar på att du har fel sond.
Tack för svar.

Misstänker också det. Tyvärr så var inte någon sond i bilen när jag köpte den, bilen hade stått i 8 mån och tidigare satt det en 3" DP så jag misstänker att han gjorde sönder sonden.

Volvo borde väl kunna hjälpa mig att ta fram rätt sond? Är det Bosch som var monterat original?

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]