- sön 12 aug 2012, 15:33
Waterlily skrev:Reglagen ser lika ut som på min gamla 760 GLE-88:a.Tack för bra info!
Du kan betrakta klimatanläggningen som två delar. En del med kylsystemet (Kompressor, förångare (delen som blir kall), torkare med tryckvakt & kondensorn (delen som blir varm och sitter framme i nosen)).
Och en del som bestämmer vilken temp du skall ha på den inströmmande luften.
Den första delen (kylsystemet) borde vara lika mellan de bilar som har ECC och de som har manuell inställning.
Tryckvakten som sitter på torkcylindern har till uppgift att starta kompressorn när trycket har ökat på grund av att tillräckligt med kylmedel har förångats. Skulle kylmedlet ha läckt ut blir det inget tryck alls och kompressorn startar inte. Detta system skyddar därmed också kompressorn att gå om kylmedlet har läckt ut.
Mellan kontaktorerna på tryckvakten sitter en justerskruv. På min gamla 760-88 skruvade jag på den lite grann (bara någon vinkelgrad) för att öka kylningen. OBS: Men man får inte ha så mycket kyla så det blir minusgrader på luften. RISK för isbildning i förångaren! Men systemet måste var helt OK innan man ger sig in på att justera tryckvakten. Om jag minns rätt idag lade jag mig på ca plus 4 - 5 grader Celsius på luften.
Jag hade också installerat en liten LED som visade när kompressorn arbetade. Detta gjorde att jag tidigt en vår märkte att kompressorn hade svårt att köra vilket senare visade sig bero på att kylsystemet hade läckt ut. Läckaget kom från en liten ljuddämpare som också fanns med i kylsystemet men som egentligen inte behövs för att få kyla så den (ljuddämparen) skippades vid reparation hos Bilia någon gång på 90-talet.
Mvh Näckrosen.

- By HeavyMetal