Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
Waterlily skrev:Reglagen ser lika ut som på min gamla 760 GLE-88:a.

Du kan betrakta klimatanläggningen som två delar. En del med kylsystemet (Kompressor, förångare (delen som blir kall), torkare med tryckvakt & kondensorn (delen som blir varm och sitter framme i nosen)).

Och en del som bestämmer vilken temp du skall ha på den inströmmande luften.

Den första delen (kylsystemet) borde vara lika mellan de bilar som har ECC och de som har manuell inställning.

Tryckvakten som sitter på torkcylindern har till uppgift att starta kompressorn när trycket har ökat på grund av att tillräckligt med kylmedel har förångats. Skulle kylmedlet ha läckt ut blir det inget tryck alls och kompressorn startar inte. Detta system skyddar därmed också kompressorn att gå om kylmedlet har läckt ut.

Mellan kontaktorerna på tryckvakten sitter en justerskruv. På min gamla 760-88 skruvade jag på den lite grann (bara någon vinkelgrad) för att öka kylningen. OBS: Men man får inte ha så mycket kyla så det blir minusgrader på luften. RISK för isbildning i förångaren! Men systemet måste var helt OK innan man ger sig in på att justera tryckvakten. Om jag minns rätt idag lade jag mig på ca plus 4 - 5 grader Celsius på luften.

Jag hade också installerat en liten LED som visade när kompressorn arbetade. Detta gjorde att jag tidigt en vår märkte att kompressorn hade svårt att köra vilket senare visade sig bero på att kylsystemet hade läckt ut. Läckaget kom från en liten ljuddämpare som också fanns med i kylsystemet men som egentligen inte behövs för att få kyla så den (ljuddämparen) skippades vid reparation hos Bilia någon gång på 90-talet.

Mvh Näckrosen.
Tack för bra info!
av volvorullar
Drog loss kontakten på lågtrycksvakten och höll en kabel på båda stiften i kontakten på luftburken.
Hände ingenting med kompressorn :( Hade AC-knappen intryckt samt max kyla och fläkten stod väl i läge 4 eller nåt..

Betyder detta att min kompressor e körd?
Läst en del om att kallödningar på kretskortet till panelen ger sig på denna men det är det väl inte om sladden från lågtrycksvakten ger 12v när knappen är intryckt i bilen?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
volvorullar skrev:Drog loss kontakten på lågtrycksvakten och höll en kabel på båda stiften i kontakten på luftburken.
Ok du drog ur kabeln, och byglade kontakten på tryckvakten som sitter på torkfiltret?
volvorullar skrev: Betyder detta att min kompressor e körd?
Inte nödvändigtvis.
volvorullar skrev: Läst en del om att kallödningar på kretskortet till panelen ger sig på denna men det är det väl inte om sladden från lågtrycksvakten ger 12v när knappen är intryckt i bilen?
Kallödning ger upphov till dålig kontakt eller ingen alls beroende av temperatur, vibrationer osv.
av volvorullar
SA4AQS skrev:
volvorullar skrev:Drog loss kontakten på lågtrycksvakten och höll en kabel på båda stiften i kontakten på luftburken.
Ok du drog ur kabeln, och byglade kontakten på tryckvakten som sitter på torkfiltret?
Japp och mätte på kontakten inte på kontakten på kabeln.
volvorullar skrev: Betyder detta att min kompressor e körd?
Inte nödvändigtvis.
volvorullar skrev: Läst en del om att kallödningar på kretskortet till panelen ger sig på denna men det är det väl inte om sladden från lågtrycksvakten ger 12v när knappen är intryckt i bilen?
Kallödning ger upphov till dålig kontakt eller ingen alls beroende av temperatur, vibrationer osv.
op
Ja men verkar inte som panelen e kass eftersom jag får utslag på sladden 12v lågtrycksvakten..
av volvorullar
SA4AQS skrev:Den fram i nedre delen på kondensorn är violett och är den som bryter vid övertryck i systemet.
Ska jag bygla båda samtidigt eller testa att bygla högtrycksvakten med??
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Om du byglade kontakten i sladden borde kompressorn startat.

Egentligen ska man inte bygla kontanterna för kompresson kan ta skada om det är slut på köldmedium (om man nu kör längre stunder och inte bara provar lite snabbt) i systemet som för med sig smörj oljan till kompressorn. Det är bättre att mäta om du har sluten krets i tryckvakterna.

Jag bifogar el schema (och ursäktar mig för kvalitén)
Bild

Men jag gissar fortfarande på att det är för lite köldmedium i systemet.
av volvorullar
SA4AQS skrev:Om du byglade kontakten i sladden borde kompressorn startat.

Egentligen ska man inte bygla kontanterna för kompresson kan ta skada om det är slut på köldmedium (om man nu kör längre stunder och inte bara provar lite snabbt) i systemet som för med sig smörj oljan till kompressorn. Det är bättre att mäta om du har sluten krets i tryckvakterna.

Jag bifogar el schema (och ursäktar mig för kvalitén)
Bild

Men jag gissar fortfarande på att det är för lite köldmedium i systemet.
Så dumt, jag trodde jag skulle bygla kontakten på filterburken och inte själva sladden. Då har jag byglat på fel ställe?
Tack för att du tar dig tid med elscheman och grejer. Uppskattar verkligen all hjälp. Blir att testa bygla/kortsluta sladden imorgon då. Vågade inte göra det där , trodde säkringen eller nåt skulle ryka då...
av volvorullar
Så gött, när jag byglade sladden så gick kompressorn igång. Kom en lite dammig rostpuff och så började hjulet snurra :) blir det till att åka och trycktesta och fylla gas nudå. Någon med tips på bra ställe i göteborgstrakten?
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]