Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
jag såg att det finns 2 olika bränsletrycksregulatorer till min 740 -90 230f att köpa en på 2.5 bar och en på 3.0 har det någon betydelse vilken man köper eller måste det vara samma som sitter i bilen nu?? den jag har sitter i bilen är en 2.5 bar....
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har den som sitter nu suttit som original?? Vad jag vet skall du ha en för 3 Bar.

Mvh GK
av tuxedo
Denna uppgift (att det finns två regulatorer för din bil) kan du inte ha fått från Volvo för tryckregulatorn för 2.5 bar ska sitta på bränslesystemet LH Jetronic 2.2 och du har LH Jetronic 2.4 på 90-års modell. På 90-års mod. ska det enl. Volvos spec. vara en reg. på 3.0 bar.
Den som satt i tidigare är förmodligen utbytt av ev. tidigare ägare som då har lyckats få fatt i fel sort.
Det är viktigt att bränsletrycket är det rätta, det påverkar ju insprutningsmängden så om du inte litar på mina och "gnestakalles " uppgifter och vill vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska fråga på en Volvo reservdelsbutik och då uppge ditt reg. nummer på bilen.
Då kan dom med hjälp av detta ta fram vilken tryckregulator du ska ha.

(Anm. LH Jetronic 2.4 kom på senare 89-års modeller som då kallades 89 b).
//tuxedo
Användarvisningsbild
av akevolvo
tuxedo skrev:Denna uppgift (att det finns två regulatorer för din bil) kan du inte ha fått från Volvo för tryckregulatorn för 2.5 bar ska sitta på bränslesystemet LH Jetronic 2.2 och du har LH Jetronic 2.4 på 90-års modell. På 90-års mod. ska det enl. Volvos spec. vara en reg. på 3.0 bar.
Den som satt i tidigare är förmodligen utbytt av ev. tidigare ägare som då har lyckats få fatt i fel sort.
Det är viktigt att bränsletrycket är det rätta, det påverkar ju insprutningsmängden så om du inte litar på mina och "gnestakalles " uppgifter och vill vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska fråga på en Volvo reservdelsbutik och då uppge ditt reg. nummer på bilen.

//tuxedo
nej jag kollade med mitt bilnummer på mekonomen då fick jag fram båda sorterna.så därför blev jag lite frågande...
Användarvisningsbild
av lennarte
tuxedo skrev:Denna uppgift (att det finns två regulatorer för din bil) kan du inte ha fått från Volvo för tryckregulatorn för 2.5 bar ska sitta på bränslesystemet LH Jetronic 2.2 och du har LH Jetronic 2.4 på 90-års modell. På 90-års mod. ska det enl. Volvos spec. vara en reg. på 3.0 bar.

//tuxedo
Det ska väl vara tidig -89 = -88B. Jag har en sådan med 16V motorn. LH2,4 och 3Bars regulator. Kan jag då sätta i en 2,5bars regulator för att den ska få mindre bensin?

Mvh
Lennart
av tuxedo
Alldeles riktigt påpekande av lennarte.
88 b hette årsmodellen då LH 2.4 infördes.

Du kan inte minska bensinförbrukningen genom att ha lägre systemtryck.
Däremot minskar insprutningsmängden per tidsenhet spridarna är öppna.
Detta försöker insprutningssystemet kompensera genom längre insprutningstid då lamdan känner av att det är för mager blandning.
Regleringsspannet blir däremot förskutet och varningslampan för lamdan kan börja lysa då det blir "lägre i taket" till den punkt då den adaptiva regleringen inte kan kompensera längre.

M.a.o. Man ska ha den systemtrycksregulator som är anpassad till det bränslesystem som bilen har.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av lennarte
tuxedo skrev:Alldeles riktigt påpekande av lennarte.
88 b hette årsmodellen då LH 2.4 infördes.

Du kan inte minska bensinförbrukningen genom att ha lägre systemtryck.
Däremot minskar insprutningsmängden per tidsenhet spridarna är öppna.
Detta försöker insprutningssystemet kompensera genom längre insprutningstid då lamdan känner av att det är för mager blandning.
Regleringsspannet blir däremot förskutet och varningslampan för lamdan kan börja lysa då det blir "lägre i taket" till den punkt då den adaptiva regleringen inte kan kompensera längre.

M.a.o. Man ska ha den systemtrycksregulator som är anpassad till det bränslesystem som bilen har.

//tuxedo
Jag "misstänkte" det, tyckte det var värt att fråga i alla fall. Jag har lärt mig en hel del om insprutnings systemet dom sista 2 åren som jag har "klurat" med det, men jag har mycket kvar att lära än. Angående varningslampan, där sitter väl ingen sådan på -88B, eller? jag kan inte hitta något om det i instruktionsboken i alla fall. Ingen annan stans heller. Den "kom" kanske på sena -89-or eller -90-an. Det har i alla fall aldrig lyst någon lampa "för mig", trots alla problem jag haft.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
88b hade ingen så kallad Lambda-lampa, den kom först på -89.

Mvh GK

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]