Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Vilken motor som sitter ihop med GT spelar stor roll
Har två, en D5 AWD MY11 och en D3 MY12
Med D3 är det oharmoniskt och kraften kommer brutalt då motorn kommer upp i varv, för då låser konvertern direkt, så det blir en ketchupeffekt
Med D5:an är det harmoniskt och linjärt, väldigt sällan något slirande

D3:an går bäst då man kör hårt och brutal, mycket gas och kraftig acceleration

Uppför sig säkert på ytterligare annat sätt med andra motorer.........
av Amli
Jag tror han kommer bil väldigt nöjd. Den kommer dra lite mer än hans gamla men i övrigt en bättre bli på alla punkter.
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev:Jag har en V60 T6 Polestar MY12. Den växlar underbart! Mjukt och fint i D-läget och rappt och väldigt effektivt i S-läget! Ljusår bättre än min förra XC60 D5 aut Polestar (sen MY10).
Jag håller med, D är komfort vilket innebär en del slirande men inte mer än den "skall". S är rappt och utan slirande, men lite för ryckigt för vanlig körning. Jag tycker automaten fungerar som den skall så att säga. Visar man vad man vill med gaspedalen agerar lådan efter det, hastig gasökning innebär mindre slir.

Mest troligt skiljer det på hur lådorna agerar mellan diesel och bensinmotorer?

Jag har inte dragit mer än dryga tonnet med min XC60 men kan lätt konstatera att lådan fungerar ypperligt för detta. För övrigt känns det knappt att man har något hängande där bak, det måste vara ett gott betyg till bilen.

/Martin
av viktore
MartinS skrev:
Mest troligt skiljer det på hur lådorna agerar mellan diesel och bensinmotorer?

/Martin
Jepp, så är min erfarenhet också.
Volvos (egna alltså, PS har jag ingen erfarenhet av, men de har inte heller rosats vad jag förstått) automater har aldrig varit, och är fortfarande inte bra när det gäller sportig/aktiv körning. Speciellt tydligt blir det parat med dieselmotorerna där effektkurvan är mycket snävare.
Med T6 och sportläge i så fungerar det OK tack vare att den motorn har bra med kraft på alla varvtal, men automatlådan tar fortfarande udden av motorn (effektmässigt) samt försämrar förbrukningen - inget som jag hade betalat en enda krona extra för. I synnerhet inte med tanke på vad man kan få hos de tyska konkurrenterna.

Samtidigt är man på Volvo så gråhåriga att man till många modeller nu bara erbjuder denna halvtaskiga automatlåda som transmissionsalternativ.
Förhoppningsvis prånglar man snart ut några renodlade Polestarmodeller med vettig transmission, så man slipper köpa tyskt nästa gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo har inga egna automater. Geartronic tillverkas av Aisin-Warner.
Nu har inte BMW några egna lådor, de heller, men de köper exempelvis den åttaväxlade som ofta får beröm från ZF.
av Lövet
Nu har jag varit ute och kört Volvoautomat (S80 D5 MY10 plus XC60 D5 MY12) ett par gånger så nu kan jag precisera vad det är jag tycker är sämre med dem jämfört med ZF lådorna i mina BMWs.

Vid varje växling, säg att den ska växla vid 2500rpm (bara ett exempel) så precis innan växlingen sker så släpper drivningen och varvtalet ökar en aning över själva växlingspunkten för att sedan göra själva växlingen. Och vid inkopplingen igen av drivningen så sjunker varvtalet något under det exakta varvtalet där själva drivningen sker. Detta gör att skillnaden i varvtal mellan växlingarna blir onödigt stor, växlingen tar längre tid, och sker ryckigare. På ZF lådorna sker växlingen direkt, varvtalet hoppar exakt till det varvtal som gäller för växlingarna utan något onödigt slir.

Jag hoppas jag får fram det jag menar. Beteendet finns på båda bilarna även om MY12 XC60 är bättre.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker växlingarna i D-läge är helt silkeslena och passerar nästan förbi obemärkt, på bekostnad av ett visst slirande som oftast kvittar om man bara har "D-ambitioner". Jag känner inte igen mig i det du skriver Andreas.

/Martin
av moffe
Man borde fa och testa köra en T6 med automat. Tänker bara att om automatlådan verkligen fungerar bättre med T6 än andra maskiner (D5,D3).
Jag upplever att lådan är aningen knyckig och ibland varvar den upp, känns som den kommer aldrig att växla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Kollade med multimeter och satte den på 20[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]