- tis 25 jul 2006, 14:03
#52730
V50 1,8F -06, gått 300 mil, haft lite högre förbrukning i början men som dalat.
Men förra veckan blev det bärgning p g a soppatorsk...! Hade använt trippmätaren till annat, åkt en första långresa istället för stadstrafik, så hade inte full koll på milen... Och så visade nålen 1/4-tank när jag startade, efter en mil pep lampan (8 lit kvar) och efter 1,5 mil till, max, så stannade bilen på E6-an... Bärgaren hällde i 10 liter bensin, och nålen gick upp på 40%! Sjönk lite, men efter 4 mil så tankade jag fullt och fick i 49 liter! D v s nålen stod väl på ca 30% tank, men jag hade 10-4=6 liter kvar och fick i 49 (49+6=55, max).
Har läst här nånstans om att 1,8F har en speciell sorts bränslemätare (växelström?), kan det vara nåt med den och lättflyktigheten hos E85 som spökar?
Att inte ta för hårt på info i färddatorn det tycker jag kan vara rimligt, men att inte tanknålen visar rätt på en bil för en kvarts miljon.... Grrr...
Men förra veckan blev det bärgning p g a soppatorsk...! Hade använt trippmätaren till annat, åkt en första långresa istället för stadstrafik, så hade inte full koll på milen... Och så visade nålen 1/4-tank när jag startade, efter en mil pep lampan (8 lit kvar) och efter 1,5 mil till, max, så stannade bilen på E6-an... Bärgaren hällde i 10 liter bensin, och nålen gick upp på 40%! Sjönk lite, men efter 4 mil så tankade jag fullt och fick i 49 liter! D v s nålen stod väl på ca 30% tank, men jag hade 10-4=6 liter kvar och fick i 49 (49+6=55, max).
Har läst här nånstans om att 1,8F har en speciell sorts bränslemätare (växelström?), kan det vara nåt med den och lättflyktigheten hos E85 som spökar?
Att inte ta för hårt på info i färddatorn det tycker jag kan vara rimligt, men att inte tanknålen visar rätt på en bil för en kvarts miljon.... Grrr...