NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V50 1,8F -06, gått 300 mil, haft lite högre förbrukning i början men som dalat.
Men förra veckan blev det bärgning p g a soppatorsk...! Hade använt trippmätaren till annat, åkt en första långresa istället för stadstrafik, så hade inte full koll på milen... Och så visade nålen 1/4-tank när jag startade, efter en mil pep lampan (8 lit kvar) och efter 1,5 mil till, max, så stannade bilen på E6-an... Bärgaren hällde i 10 liter bensin, och nålen gick upp på 40%! Sjönk lite, men efter 4 mil så tankade jag fullt och fick i 49 liter! D v s nålen stod väl på ca 30% tank, men jag hade 10-4=6 liter kvar och fick i 49 (49+6=55, max).
Har läst här nånstans om att 1,8F har en speciell sorts bränslemätare (växelström?), kan det vara nåt med den och lättflyktigheten hos E85 som spökar?
Att inte ta för hårt på info i färddatorn det tycker jag kan vara rimligt, men att inte tanknålen visar rätt på en bil för en kvarts miljon.... Grrr...
av dali
Har inte en 1.8F, men jag har haft liknande problem med bl a en BMW, som kostade bra mycket mer än en kvarts miljon. Vet inte varför det ska vara så svårt att göra tillförlitliga bränslemätare, bilindustrin har ju haft ca 100 år på sig ... :?:

Hur som helst, kontakta din Volvoverkstad och beskriv problemet, ev kan det vara så enkelt som en mjukvaruuppdatering för att lösa problemet.
av hedlung
Har pratat med två olika kedjors serviceavd här i Gbg och de säger som så: Om Volvo känt till dett hade vi inte sagt nåt ändå, men ärligt, vi har inte hört talas om detta förut... Så det är säkert fel på mätaren - ska lämna in den efter semestern.
av hedlung
Har haft bilen inne 14 sept. och på AO-spec står det:

*Byte bräsnlepump
*Byte DC-AC omvandlare
*Cem uppgradering
+ div packningar mm

Verkstan bekräftar att det används en växespänning på 170 Hz(?) för att givaren inte ska korrodera(?) p g a den frätande etanolen.

Reparationen funkade i en halv dag...

Och nu i oktober har den börjat visa tom tank fast den är halvfull...

Jag har stött på verkstan flera gånger sedan förra besöket och bett dem reda ut felet, och nu har de hört av sig med info om att de DC-AC omvandlare som Volvo skickat ut tydligen var felaktiga de också... Så nu har Volvo börjat testa igenom alla och verkstan skulle försöka få tag i ett testat ex, men de var svåra att få tag i... Konstigt... :twisted:
Så om ett par veckor (när jag fått ny tid) så kanske det hela rett ut sig. Återkommer...

Har gjort det och de vill ta in bilen för f[…]

Modulen heter PHM (PHoneModule).

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ L[…]