- mån 06 aug 2012, 15:40
Att D5 drar mer än D3 när dess högre effekt utnyttjas är en annan sak, det är en självklarhet att effekt ut kräver effekt in i form av bränsleflöde.
Min hittills lägsta avläsning med XC70D3AWDaut 2012 över ca 100 mil landsväg blev 0.595 lit/mil vid pump. Med ECC alltid på, utan takbox, 2.6 kp/cm2 runt om, 2 personer + 30 kg last. Normalförbrukning vid blandad körning (landsväg dominerar ändå) ligger mellan 0.65 och 0.70, oftast närmare det lägre värdet. Utan takbox, utan släp, 2.4 kp/cm2 runt om, alltid ECC.
apersson850 skrev:Nu är min en D5, inte en D3, men så länge man inte utnyttjar den extra effekten till galna omkörningar eller hög fart tror jag inte det gör någon större skillnad.Jag har flera gånger med verkstadstekniker och andra Volvokunniga tagit upp frågan om förbrukningsskillnad mellan D3 och D5. Bränsledeklarationerna är ju lika på decimalen. Svaren man får är oftast att D5 "nog" eller "säkert" drar "lite mer", åtminstone med automat. Bland de säkra är en personlig Volvotekniker som själv har en ny köpt XC70D5AWDaut. Varför skulle det vara så när dekarationerna är lika? Jag vet inte, men en gissning kan vara att styrprogrammet för automatlådan låter D5 varva något högre redan vid ganska moderat pådrag för att ha beredskap att utan nedväxling bättre utnyttja karakteristiken hos den D5-programmerade motorn om pådraget skulle öka. Att någon högre förbrukning inte syns i D5-deklarationen kan bero på att man precis anpassat växellådsstyrningen (till D5) till EU-körcykelns krav på accelerationer och varvtal så att det just där inte ska synas någon skillnad mot D3.
Att D5 drar mer än D3 när dess högre effekt utnyttjas är en annan sak, det är en självklarhet att effekt ut kräver effekt in i form av bränsleflöde.
Min hittills lägsta avläsning med XC70D3AWDaut 2012 över ca 100 mil landsväg blev 0.595 lit/mil vid pump. Med ECC alltid på, utan takbox, 2.6 kp/cm2 runt om, 2 personer + 30 kg last. Normalförbrukning vid blandad körning (landsväg dominerar ändå) ligger mellan 0.65 och 0.70, oftast närmare det lägre värdet. Utan takbox, utan släp, 2.4 kp/cm2 runt om, alltid ECC.