Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
apersson850 skrev:Nu är min en D5, inte en D3, men så länge man inte utnyttjar den extra effekten till galna omkörningar eller hög fart tror jag inte det gör någon större skillnad.
Jag har flera gånger med verkstadstekniker och andra Volvokunniga tagit upp frågan om förbrukningsskillnad mellan D3 och D5. Bränsledeklarationerna är ju lika på decimalen. Svaren man får är oftast att D5 "nog" eller "säkert" drar "lite mer", åtminstone med automat. Bland de säkra är en personlig Volvotekniker som själv har en ny köpt XC70D5AWDaut. Varför skulle det vara så när dekarationerna är lika? Jag vet inte, men en gissning kan vara att styrprogrammet för automatlådan låter D5 varva något högre redan vid ganska moderat pådrag för att ha beredskap att utan nedväxling bättre utnyttja karakteristiken hos den D5-programmerade motorn om pådraget skulle öka. Att någon högre förbrukning inte syns i D5-deklarationen kan bero på att man precis anpassat växellådsstyrningen (till D5) till EU-körcykelns krav på accelerationer och varvtal så att det just där inte ska synas någon skillnad mot D3.

Att D5 drar mer än D3 när dess högre effekt utnyttjas är en annan sak, det är en självklarhet att effekt ut kräver effekt in i form av bränsleflöde.
Min hittills lägsta avläsning med XC70D3AWDaut 2012 över ca 100 mil landsväg blev 0.595 lit/mil vid pump. Med ECC alltid på, utan takbox, 2.6 kp/cm2 runt om, 2 personer + 30 kg last. Normalförbrukning vid blandad körning (landsväg dominerar ändå) ligger mellan 0.65 och 0.70, oftast närmare det lägre värdet. Utan takbox, utan släp, 2.4 kp/cm2 runt om, alltid ECC.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min tar också ungefär 0,7 l/mil vid det som är blandad körning för mig. Ibland lite mer, men jag har släp på rätt ofta, så det är inte så vanligt att det inte förekommit någon gång under resan. Just nu tror jag det ligger på 0,74 l/mil för 45 mil, men då har släpet hängt med drygt 30 av de milen. Visserligen med avmonterat kapell (körde långa bräder), men jag tycker ändå inte det är så farligt.

På motorväg spelar det faktiskt ingen större roll, för kör man "någorlunda" lagligt blir förbrukningen inte högre med en flaksläp efter, jämfört med om man ska utnyttja att man får köra 30-40 km/h fortare utan släpet. Luftmotståndet för en XC70 är rätt väsentligt.
av PerXC70
Jag ligger på 7,7 mätt vid pumpen i snitt på de 470 mil jag kört. Har en my13 D5 man Polestar, tycker det är bra för bilens storlek samt att jag själv inte tycker att jag snålkör. En helt fantastisk bil, saknar dock 4C som jag tyvärr prioriterade bort pga taket var nått. Annars helnöjd och ger en mycket mäktigare körupplevelse än min tidigare V70II. D5an är i mitt tycke en grymt fin maskin.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hastigheten är allt .....

Som lägst har jag nått 0.53 och som högst 1.04 på landsväg. Det är om man softar i 85 eller ligger i 180 km/h.
PerXC70 skrev:Jag ligger på 7,7 mätt vid pumpen .... D5 man Polestar
Då har du aldrig använt dig av de extra polestarhästarna :D
av PerXC70
Joda varje dag :D Alla 230 får bekänna färg. 7,7 är ett snitt på de 470mil jag kört sen jag hämtade ut bilen. Har haft tankningar som varit högre/lägre. Är båda barnen med samt frugan så utnyttjas inte alla resurser, har blivit en hel del körning i Småland i sommar på 90 vägar som dragit ned snittet. Vet inte vad jag hamnar på då jag kör själv. Det jag tycker är lite kul är att min xc70 my13 är med samma körsätt är snålare än min tidigare v70Ii my08 med Polestar 205 hp man. Roligt att motorutvecklingen ger resultat även i verkligheten.
av Gilbert
Jag snittar mellan 0,67 och 0,77 (bästa / sämsta) på 4 tankar sen jag köpte min XC70 -10 (polestar,man). De senaste bilarna jag ägt V70 2,4d-07 (polestar,aut) låg på 0,79 i snitt och V70 2,4d -06 (Bsr,man) låg på 0,67. Alltid mätt vid pump.
Helt klart nöjd med bränsleföbrukningen på XC:n och jag är inte känd för att ha en lugn körstil :wink:
av cng
Jag hade en XC70 -11 D5 awd aut. Den var riktigt törstig. En bekant ville en dag köpa den av mig, jag skickade iväg den, köpte en XC70 -12 D3 awd med manuell låda. Den förbrukar väsentlig mycket mindre. Tyvärr är utväxling också lite låg väl låg på XC70. Är man rädd om soppapengarna ska man aldrig köra fortare än 120 på motorvägen.
av KalleH
Hej!

Har en XC70 D5 AWD My12 AUT. Mätt vid pump brukar jag ligga mellan 0,67 och 0,69 (färddator 0,65-0,67). Då är det mest landsväg (80-100km/h) men även en del tätort och lite stadskörning. Fartgränserna följs slaviskt. Precis som många skrivit så ökar förbrukningen märkbart vid högre hastigheter. Mitt rekord vid 18 mils landsvägs- och motorvägskörning är 0,59 på färddatorn vilket borde bli 0,61 vid pump med samma felvisning som färddatorn har nu.

Sen måste jag säga att min bil har minskat förbrukningen märkbart efter att den gått ca 1000mil. Vet inte om det beror på att den blivit inkörd eller något annat.

Mvh, Kalle.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]