Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tungviktarn
volvorullar skrev:
Perc skrev:Lämna den till en AC-firma. Antingen behöver det bara fyllas på, eller så är det faktiskt en läcka som måste lagas först. Det ser man först när man provtryckt och läcksökt.

Det kan givetvis vara elfel också, men jag skulle börja med att provtrycka. AC-gasen är inget som förbrukas, men slangar svettas och kopplingar läcker och på en 14 år gammal bil är det fullt naturligt att det inte är hundra procent tätt längre trots att provtryckning visar att det är OK.
Det är en bra idé men vill gärna utesluta allt jag kan utesluta själv först innan jag tar det steget
Candypig skrev:Har du inget Auto-läge låter det som du har manuell AC, snöflinge knappen lyser blått men den lyser knappt synligt, håll handen för så ser du knappt att den lyser.
Öppna huven och slå på ac-n, då kan du ju se om kompressorn slår till, ett vanligt fel är att kondensorn gått läck, har precis gjort det på min nu och ska byta till helgen hoppas jag, ta bort grillen och kolla på kondensorn/kylaren närmast bakom, den ska inte vara "kladdig" eller mörk som efter läckage. Men det kan ju vara nåt annat fel oxå. :???:
När jag öppnar huven o slår på acn i kupén så låter eller händer ingenting märkbart, kollade bakom grillen och det såg inte kladdigt ut.

Såhär ser min panel ut
Bild

Kan man kolla om kompressorn är trasig på nåt sätt, koppla ström direkt till den från batteriet o se om den går igång eller så?
Bild
knappen till ac är känslig på den modellen av styrenhet, lödningarna släpper.
Bara skruva upp och löda om pissenkelt:)
Garanterar till 85% att det ör felet lycka till;)
av volvorullar
SA4AQS skrev:Ja det är den det är bara och trycka in bygeln och dra av kontakten.
Och om du mäter med kontakten lös så ska det vara 12v på en av kontakterna.
Och om du mäter i kontaktstryket på tryckvakten så ska du ha kontakt i mellan stiften.
Tog loss kontakten och mätte på sladden och multimetern visar 12v när knappen i kupén för AC är intryckt och 0v när den inte är intryckt så det utesluter väl iaf kallödningar på kretskortet för panelen. Hmm vad gör man nu ??:-/
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
av volvorullar
Detta kanske inte ens är ECC utan AC, någon skrev att det var AC när det var en sådan panel med manuella reglage?
Vet dock inte om det gör någon skillnad angående problemet om det är AC eller ECC inte heller skillnaden på dom olika varianterna :???:
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla om du har kontakt genom lågtrycksvakten med en summer. Om det inte är det så är det antingen fel på den eller så har du för lite gas i.
Användarvisningsbild
av Perc
volvorullar skrev:Detta kanske inte ens är ECC utan AC, någon skrev att det var AC när det var en sådan panel med manuella reglage?
Vet dock inte om det gör någon skillnad angående problemet om det är AC eller ECC inte heller skillnaden på dom olika varianterna :???:
Det är manuell AC du har.

ECC står för Electronic Climate Control. Brukar heta ACC i t.ex Saab, Automatic Climate Control. Det är dock fråga om samma sak, automatisk klimatanläggning.

Såhär ser det ut i 940 med ECC. (Bilden hittad via google, tydligen hemmahörande i nån annan tråd på forumet)

Bild

Temperaturvredet har grader så du får välja vilken temperatur du vill ha i kupén. Fläkthastigheten och luftfördelning kan ställas på autoläge så regleringen sker automatiskt. AC-knappen är märkt "AC OFF" och ska tryckas in om du av någon anledning vill hindra AC-kompressorn från att starta när automatiken anser att det behövs, t.ex för att spara några bränsledroppar.
av volvorullar
Alltså mer rattande med vanlig AC då om det inte går att ställa in en fast temperatur. Kan ju bara hoppas att systemet är lite mindre komplicerat så det finns någon fördel :)

Ska testa att bygla lågtrycksvakten idag. Är en "summer" något som ger ifrån sig ljud? Räcker det inte att bara rycka loss kabeln från lågtrycksvakten och sen bygla kontakten på filtret så man ser om kompressorn går igång, som någon skrev?

Tack för att ni hjälper mig med alla bra svar och råd, är väldigt tacksamt!
Användarvisningsbild
av Waterlily
Reglagen ser lika ut som på min gamla 760 GLE-88:a.

Du kan betrakta klimatanläggningen som två delar. En del med kylsystemet (Kompressor, förångare (delen som blir kall), torkare med tryckvakt & kondensorn (delen som blir varm och sitter framme i nosen)).

Och en del som bestämmer vilken temp du skall ha på den inströmmande luften.

Den första delen (kylsystemet) borde vara lika mellan de bilar som har ECC och de som har manuell inställning.

Tryckvakten som sitter på torkcylindern har till uppgift att starta kompressorn när trycket har ökat på grund av att tillräckligt med kylmedel har förångats. Skulle kylmedlet ha läckt ut blir det inget tryck alls och kompressorn startar inte. Detta system skyddar därmed också kompressorn att gå om kylmedlet har läckt ut.

Mellan kontaktorerna på tryckvakten sitter en justerskruv. På min gamla 760-88 skruvade jag på den lite grann (bara någon vinkelgrad) för att öka kylningen. OBS: Men man får inte ha så mycket kyla så det blir minusgrader på luften. RISK för isbildning i förångaren! Men systemet måste var helt OK innan man ger sig in på att justera tryckvakten. Om jag minns rätt idag lade jag mig på ca plus 4 - 5 grader Celsius på luften.

Jag hade också installerat en liten LED som visade när kompressorn arbetade. Detta gjorde att jag tidigt en vår märkte att kompressorn hade svårt att köra vilket senare visade sig bero på att kylsystemet hade läckt ut. Läckaget kom från en liten ljuddämpare som också fanns med i kylsystemet men som egentligen inte behövs för att få kyla så den (ljuddämparen) skippades vid reparation hos Bilia någon gång på 90-talet.

Mvh Näckrosen.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Perc skrev:
volvorullar skrev:Detta kanske inte ens är ECC utan AC, någon skrev att det var AC när det var en sådan panel med manuella reglage?
Det är manuell AC du har.

ECC står för Electronic Climate Control. Brukar heta ACC i t.ex Saab, Automatic Climate Control. Det är dock fråga om samma sak, automatisk klimatanläggning.

Såhär ser det ut i 940 med ECC. (Bilden hittad via google, tydligen hemmahörande i nån annan tråd på forumet)

Bild

Temperaturvredet har grader så du får välja vilken temperatur du vill ha i kupén. Fläkthastigheten och luftfördelning kan ställas på autoläge så regleringen sker automatiskt. AC-knappen är märkt "AC OFF" och ska tryckas in om du av någon anledning vill hindra AC-kompressorn från att starta när automatiken anser att det behövs, t.ex för att spara några bränsledroppar.
Finns även ecc med knappen med snöflinga på som ska vara intryckt i normalläge

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]