Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magtam
Har en XC90 2,5T 7-sits byggd 02 uttagen 03 som har gått 5300 mil.
Vid service häromdagen fick jag en diger lista på fel och brister:

- Läckage vinkelväxel
- Läckage i nivåmatstötdämparna
- Glapp i samtliga krängningsstag
- Glapp i undre kulleder
- Oljud i hjullager

Problemen med hjullagren är man tydligen medveten om eftersom de bytes kostnadsfritt. De har redan bytts en gång vid 3700mil! Kullederna får man 50% på. Stötdämparna tar Bilia 12000 för att byta!
Är det rimligt att så mycket ska behöva fixas efter så kort tid. Vi använder bilen för familjetransport i förorten och kör inte på dåliga vägar. Har Volvo använt för klena/dåliga komponenter?

Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

Dessutom funkar radion först efter c:a 10min körning (verkar vara temperatur beroende). Lösningen ska vara att byta ICM-enheten(?) för 12000:-. Har någon en bättre lösning?
av jbl
Det är inte helt ovanligt med dom felen du har räknat upp.

På min XC70-03 så fick jag vinkelväxeln bytt 2005 vid 4000mil pga oljeläckage. Samtidigt bytte dom ett bakhjulslager.

Dom nyare vinkelväxlarna är förbättrade.

Just XC90 är en hjullager ätare samt hård på kulleder, bussningar, bromsar. Den är ju hyffsat tung.

Nivåmat har jag sett några fått bytt även på lättare bilar.

Radion har jag ingen erfarenhet ifrån.
Användarvisningsbild
av henka35
Du kan ju leta efter en beg. ICM på: http://www.bildelsbasen.se/asp/partsear ... ction=list

Bytet kan du nog göra själv om du är lite händig. PM:a mig om du vill ha en instruktion på jobbet.

/Henrik
av Frigge
henka35 skrev:Du kan ju leta efter en beg. ICM på: http://www.bildelsbasen.se/asp/partsear ... ction=list

Bytet kan du nog göra själv om du är lite händig. PM:a mig om du vill ha en instruktion på jobbet.

/Henrik
Hur får du den att fungera på most-nätet då ??
av magtam
Tack för era svar!

henka35: Vet inte riktigt vad en ICM är. Uppfattade som att det var själva displayenheten. Hittade några sådana för c:a 3500 på bildelsbasen. Är jag på rätt väg? Kommer även att PM:a för instruktion.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Frigge skrev:
henka35 skrev:Du kan ju leta efter en beg. ICM på: http://www.bildelsbasen.se/asp/partsear ... ction=list

/Henrik
Hur får du den att fungera på most-nätet då ??
Precis. Sen finns det flera olika ICM:er ute. Gäller att hitta rätt
för just den bilen.

Slänger man in fel ICM så kan den slå ut hela bilen då den jobbar både
på CAN och MOST.
Användarvisningsbild
av henka35
Precis, du behöver veta exakt vilket artikelnummer den har.

/Henrik
av Uffe_74
magtam skrev:Har en XC90 2,5T 7-sits byggd 02 uttagen 03 som har gått 5300 mil.

- Läckage vinkelväxel
- Glapp i undre kulleder
- Oljud i hjullager

Problemen med hjullagren är man tydligen medveten om eftersom de bytes kostnadsfritt. De har redan bytts en gång vid 3700mil! Kullederna får man 50% på. Stötdämparna tar Bilia 12000 för att byta!
Är det rimligt att så mycket ska behöva fixas efter så kort tid. Vi använder bilen för familjetransport i förorten och kör inte på dåliga vägar. Har Volvo använt för klena/dåliga komponenter?

Dessutom funkar radion först efter c:a 10min körning (verkar vara temperatur beroende). Lösningen ska vara att byta ICM-enheten(?) för 12000:-. Har någon en bättre lösning?
Hämtade min XC90 05 för två veckor sedan. Ett djäkla liv på bilen i 80-90 och uppåt (resonansljud). Misstänker starkt hjullager bak. Ringde bilia och de fixar. Tydligen vanligt fel. Självklart ställer de upp med lånebil under tiden. Iblandkan man ha otur ochfå hjälp av fel person på verkastaden och då kostar allt multum. Stå på dig. Det brukar löna sig....
Användarvisningsbild
av VolvoB20

- Läckage vinkelväxel
- Glapp i undre kulleder
- Oljud i hjullager

Hjullager som inte håller 4000 mil ! Skamligt.

Hjulllager är väl dagens plåga. Tillverkarna verkar ha glömt 3 saker hur man tillverkar kullager

-Vadå härda, det är väl ok att kulorna är mjuka som modell-lera
-Vadå fylla med fett innan leverans, de ska väl kunna gå torra eller.
-Vadå tätningar, det spelar väl ingen roll om det rinner i grus och saltvatten i lagret när man kör.

Åkte just en japsare som rullat 48000 mil med originallager, den borde ju ha förbrukat 10 omgångar hjullager med dagens kvalite.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:

- Läckage vinkelväxel
- Glapp i undre kulleder
- Oljud i hjullager

Hjullager som inte håller 4000 mil ! Skamligt.

Hjulllager är väl dagens plåga. Tillverkarna verkar ha glömt 3 saker hur man tillverkar kullager

-Vadå härda, det är väl ok att kulorna är mjuka som modell-lera
-Vadå fylla med fett innan leverans, de ska väl kunna gå torra eller.
-Vadå tätningar, det spelar väl ingen roll om det rinner i grus och saltvatten i lagret när man kör.

Åkte just en japsare som rullat 48000 mil med originallager, den borde ju ha förbrukat 10 omgångar hjullager med dagens kvalite.
Jag förstår inte diskutioenen.
är det nått trådskaparen vill ha hjälp med? iannat fall vet jag intye vad våra svar kan hjälpa till med.
att skriva att det är dåligt att hjul lageen går sönder hjälper knapast

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)