- tor 26 okt 2006, 14:36
Har en XC90 2,5T 7-sits byggd 02 uttagen 03 som har gått 5300 mil.
Vid service häromdagen fick jag en diger lista på fel och brister:
- Läckage vinkelväxel
- Läckage i nivåmatstötdämparna
- Glapp i samtliga krängningsstag
- Glapp i undre kulleder
- Oljud i hjullager
Problemen med hjullagren är man tydligen medveten om eftersom de bytes kostnadsfritt. De har redan bytts en gång vid 3700mil! Kullederna får man 50% på. Stötdämparna tar Bilia 12000 för att byta!
Är det rimligt att så mycket ska behöva fixas efter så kort tid. Vi använder bilen för familjetransport i förorten och kör inte på dåliga vägar. Har Volvo använt för klena/dåliga komponenter?
Är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Dessutom funkar radion först efter c:a 10min körning (verkar vara temperatur beroende). Lösningen ska vara att byta ICM-enheten(?) för 12000:-. Har någon en bättre lösning?
Vid service häromdagen fick jag en diger lista på fel och brister:
- Läckage vinkelväxel
- Läckage i nivåmatstötdämparna
- Glapp i samtliga krängningsstag
- Glapp i undre kulleder
- Oljud i hjullager
Problemen med hjullagren är man tydligen medveten om eftersom de bytes kostnadsfritt. De har redan bytts en gång vid 3700mil! Kullederna får man 50% på. Stötdämparna tar Bilia 12000 för att byta!
Är det rimligt att så mycket ska behöva fixas efter så kort tid. Vi använder bilen för familjetransport i förorten och kör inte på dåliga vägar. Har Volvo använt för klena/dåliga komponenter?
Är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Dessutom funkar radion först efter c:a 10min körning (verkar vara temperatur beroende). Lösningen ska vara att byta ICM-enheten(?) för 12000:-. Har någon en bättre lösning?