Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:Jag skulle vilja se en förbrukning på under 0,7l/mil med en tung stor bil som V70. Men jag ska inte gå in i några diskussinoer angående detta. Våra turbobilar är mappade efter bf98 och gå effektivare på detta. Jag gjorde lite beräkningar på detta med min gamla V70 2.5T. Jag tankade bf95 i tre tankningar och bf98 tre tankningar och körde samma sträcka på ungefär samma sätt och fick en besparing av bränsle på ca 7%. Sedan är bf98 ca 4% dyrare i inköp men det blev en besparing på ca 3%. Inte mycket men jag anser det vara dumsnålt att inte hälla i 98 på en turbo. Som sagt helt ovetenskapligt men men.
Det är ingen omöjlighet!
Körde hem från Sälen men fullpackad bil och en 90cm Packline box på taket med Thule Aero räcken och dubbdäck på på 0,69l/mil, uppmätt vid pumpen. Färddatorn visade 0,65l/mil.
Ja, det var mjuk körning och lugnt tempo första 25 milen, resterade 15 mil motorväg höjde förbrukningen.
Innan Örebro visade färddatorn otroliga 0,6l/mil!
Kör den manuell v70 2,5t ´04
/Mats
Jag kan bidra med ytterligare bevis på att det går att köra dessa motorer snålt men det kräver som tidigare sagt att man mosar i drygt 3 bar i däcken och att man håller jämn fart under 90 samt att man kan gradvis låta bilen tappa lite hastighet uppför långa backar samt rulla på högsta växeln utför branta backar. Jag har testat med min S60 2.4T AWD och det är inga som helst problem att snitta kring 0.7 men det är trist som satan :lol:

/John
svda skrev:Jag utmanade grabben att köra sträckan Sollentuna - Tyresö på under 0,7 l/mil. Även han fixade detta. Sträckan är tacksam i o.m. att en stor del (Haga Norra - Sköndal) är 50 och 70 väg. På motorväg med 90 håller vi 80. Testerna är gjorda sommartid med 17" hjul. De gånger jag kollat min färddator har den visat 7 % för mycket.

Så här kör jag inte jämnt, men till vardags gör hustrun av med ca 15 % mer bränsle, så det har stor betydelse hur man kör.

Har du räknat ut vad bilen drog genom att tanka bilen? Eller har du kört genligt färddatorn??

//Broman
Det är mätt med färddatorn. Vanligen har jag 0,85 i snittförbrukning på denna, vilket innefattar en del korta körningar. Mätt på vägmätare vid tankning ligger den verkliga förbrukningen 7 % lägre dvs runt 0,8. Att köra på 0,7 l/mil är ingen större konst och anstränger man sig går det att komma ned i 0,6 sträckan Sollentuna C - Tyresö C, men det får då måste man kunna ligga på femman i princip hela vägen. Den tickar upp ett par tre hundradelar under den tid det tar att få in bilen i garaget. Kanske inte världens roligaste körning, men det kan vara kul att testa på semestern, när jag ändå skall varva ned.
Jag kör diesel, en V70 2,4 D 2006 (163 hk) med 6-stegad geartronic låda. När bilen går i vardagstrafik med blandad körning, snittar den 0,7-0,75 per mil. När husvagnen hängs på (Cabby 550 1300 kg), ligger det på 1 liter per mil jämt. Om man ska köra snålt, är det max 85 km/h som gäller. Då går det att ligga så lågt som 0,48 per mil på landsvägskörning!

Med min andra V70, en 2,4 140 hk med 5-stegad automatlåda av första karossen från år 2000, där ligger den blandade förbrukningen på 0,85-0,90 per mil. Vid enbart landsvägskörning kommer den ner i 0,72 per mil. Vilket jag även där är riktigt nöjd med. Med husvagnen efter ligger den på 1,3-1,4 liter per mil. Så där är dieselbilen överlägsen.

Nämnas bör också att jag försöker hålla hastighetsgränserna, finns ingen anledning att köra fortare. Man kommer ändå inte fram så mycket fortare pga all annan trafik. Man förlorar bara en massa bränslepengar.

Mvh Ronnie

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....