- tis 31 jul 2012, 17:31
Körde hem från Sälen men fullpackad bil och en 90cm Packline box på taket med Thule Aero räcken och dubbdäck på på 0,69l/mil, uppmätt vid pumpen. Färddatorn visade 0,65l/mil.
Ja, det var mjuk körning och lugnt tempo första 25 milen, resterade 15 mil motorväg höjde förbrukningen.
Innan Örebro visade färddatorn otroliga 0,6l/mil!
Kör den manuell v70 2,5t ´04
/Mats
dieselmagnus skrev:Jag skulle vilja se en förbrukning på under 0,7l/mil med en tung stor bil som V70. Men jag ska inte gå in i några diskussinoer angående detta. Våra turbobilar är mappade efter bf98 och gå effektivare på detta. Jag gjorde lite beräkningar på detta med min gamla V70 2.5T. Jag tankade bf95 i tre tankningar och bf98 tre tankningar och körde samma sträcka på ungefär samma sätt och fick en besparing av bränsle på ca 7%. Sedan är bf98 ca 4% dyrare i inköp men det blev en besparing på ca 3%. Inte mycket men jag anser det vara dumsnålt att inte hälla i 98 på en turbo. Som sagt helt ovetenskapligt men men.Det är ingen omöjlighet!
Körde hem från Sälen men fullpackad bil och en 90cm Packline box på taket med Thule Aero räcken och dubbdäck på på 0,69l/mil, uppmätt vid pumpen. Färddatorn visade 0,65l/mil.
Ja, det var mjuk körning och lugnt tempo första 25 milen, resterade 15 mil motorväg höjde förbrukningen.
Innan Örebro visade färddatorn otroliga 0,6l/mil!
Kör den manuell v70 2,5t ´04
/Mats
- By Marnlasse