Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Den utläsning du utfört talar endast om att DTC SET vilket betyder att felkod har registrerats på tex på CCM sedan får man läsa ut vilken DTC som har registrerats och vad den står för Detta får göra med ett avläsningsverktyg tex volvos vida eller andra olika som finnes tillgängliga på marknaden
Att kunna se något på det du har fått ut går inte

//Gooose
Användarvisningsbild
av Mabuse
gooose skrev:l
Detta då det är en bättre hylsa from 2006 och en kraftigare/större vinkelväxel
Är det samma vinkelväxel-dimension på alla motoralternativ?
Användarvisningsbild
av gooose
på dieseln är jag 100% säker
3,2/T6/V8 vet ej men måste nästan vara det pga effekten (xc90)
2,5T är minnet svagt men den är krångligare att ta ner på 06 jämfört med 05 så det borde vara den "stora" på denna oxo

//Gooose
Användarvisningsbild
av Mabuse
Om jag drar sönder vinkelväxeln på min -04 går det att sätta dit den kraftigare från senare årsmodeller?
av tobbz85
Låter precis som min för 2 veckor sen, hylsan var skit samtidigt som splinsen på vinkelväxel var sönder rostade !
av Makedon
Hissade bilen idag igen.När växeln var i driver på framhjulet med eller DSCT på,fast kardan som driver bakhjul står still.
Kan hylsan eller (och) splinsen på vinkelväxel vara fel på som tobbs85 säger , och hur mycket kostar att fixa felet.
Kan man fixa själv eller måste lämna in på verkstad.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Makedon skrev:Hissade bilen idag igen.När växeln var i driver på framhjulet med eller DSCT på,fast kardan som driver bakhjul står still.
Kan hylsan eller (och) splinsen på vinkelväxel vara fel på som tobbs85 säger , och hur mycket kostar att fixa felet.
Kan man fixa själv eller måste lämna in på verkstad.
Yes då är det garanterat där felet ligger om kardanen inte driver alls. Vinkelväxeln är direkt kopplad till diffen och ska driva hela tiden.

Du kan plocka ner grejerna själv och kolla. Har du tur räcker det med bara ny hylsa.

Du får montera ner kardan och höger drivaxel, sen skruva ner växeln.
på dieseln är jag 100% säker
3,2/T6/V8 vet ej men måste nästan vara det pga effekten (xc90)
2,5T är minnet svagt men den är krångligare att ta ner på 06 jämfört med 05 så det borde vara den "stora" på denna oxo
Som det ser ut nu finns två sorter, "P2X" och "EUCD" som dom kallas. eucd är den kraftigare. Vilka årsmodeller hit och dit de sitter på har jag ingen aning om, men eucd är iaf den vanligaste idag och jag misstänker att det är den kraftigare växeln du skriver om. Jag vet inte hur länge p2x tillverkats men det är en äldre konstruktion. Vet inte varför den tillverkas fortfarande öht och vad den ska sitta i...

P2X och eucd har olika splines, men det är inte omöjligt att det är samma splines i växellådorna så det kanske passar ändå. Det är ju dock helt olika hus. Ska försöka luska fram mer för de skulle vara kul att veta ^^
av Andis
Hur kollar man upp om det är en "P2X" eller en "EUCD" ?

Går det att se i chassie nr eller tittar man på vinkelväxel huset för att se ?

Med vänlig hälsning,
Andis

Om det är (oftast är det en sådan)[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D