Makedon skrev:Hissade bilen idag igen.När växeln var i driver på framhjulet med eller DSCT på,fast kardan som driver bakhjul står still.
Kan hylsan eller (och) splinsen på vinkelväxel vara fel på som tobbs85 säger , och hur mycket kostar att fixa felet.
Kan man fixa själv eller måste lämna in på verkstad.
Yes då är det garanterat där felet ligger om kardanen inte driver alls. Vinkelväxeln är direkt kopplad till diffen och ska driva hela tiden.
Du kan plocka ner grejerna själv och kolla. Har du tur räcker det med bara ny hylsa.
Du får montera ner kardan och höger drivaxel, sen skruva ner växeln.
på dieseln är jag 100% säker
3,2/T6/V8 vet ej men måste nästan vara det pga effekten (xc90)
2,5T är minnet svagt men den är krångligare att ta ner på 06 jämfört med 05 så det borde vara den "stora" på denna oxo
Som det ser ut nu finns två sorter, "P2X" och "EUCD" som dom kallas. eucd är den kraftigare. Vilka årsmodeller hit och dit de sitter på har jag ingen aning om, men eucd är iaf den vanligaste idag och jag misstänker att det är den kraftigare växeln du skriver om. Jag vet inte hur länge p2x tillverkats men det är en äldre konstruktion. Vet inte varför den tillverkas fortfarande öht och vad den ska sitta i...
P2X och eucd har olika splines, men det är inte omöjligt att det är samma splines i växellådorna så det kanske passar ändå. Det är ju dock helt olika hus. Ska försöka luska fram mer för de skulle vara kul att veta ^^