Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
White skrev:Problemet med nygalvat är att det är dels en "fet" yta på det, dels oxiderar det efter ett tag. Kvittar vad färgtillverkarna skriver, jag
har ändå svårt att tro att färgen håller i längden om man målar på nygalvat utan förbehandling faktiskt.
"Avlägsna lös färg, smuts och oxid med stålborste och rugga upp
ytan med slippapper. Se till att ytan är fri från fett och smuts."

White vs. K./Vojje 1-0 :lol:
av Andis
Nexus skrev:Aldrig haft några problem med hammarlack på bromsar. Har biltemas hammarlck nu och den sitter utan vara missfärgad och då kör jag inte lugnt mellan varven. Fast sitter inte nöter på bana så klart :P
Jo det är sant dom bilarna i garaget var banbilar som bara gick på bana eller 200 m körning. En av dom måla även hela motorn i hammarlack och den luckta länge innan färgen var helt inbränd, även den gick bara på bana.

Så vid normal användning fungerar det nog fint.

Är ju lite extrem körning på bana.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Fartdåre
Hammerite innehåller silikon och ger färgen andra förutsättningar än vanlig lackfärg.
Det är därför den biter på de flesta material med skrovlig yta. Även om den släpper
fläckvis spricker och flagnar den inte. Oftast har man ändå en homogen yta.
av kamilenski
Andis.

Vad var det för typ av hammarlack använde ni till motorn???
av Andis
kamilenski skrev:Andis.

Vad var det för typ av hammarlack använde ni till motorn???
Originalet satt jätte fint men lukta en hel del innan den blev inbränd i gjutjärnsblocket.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Tomas88
Rekomenderar också Hammarlack.
Har själv använt det på två bilar utan några problem.
En liten burk håller jättelänge om den bara används till bromsok. Så billigt är det också.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]