- lör 04 aug 2012, 11:43
Det ska bli intressant vad som händer nästa år när de flesta Volvo med dieselmotor inte längre är miljöklassad. Tyvärr kommer V40 D2 att vara det men ingen V60/V70 med dieselmotor kommer att vara miljöklassad.
Guligan skrev:Volvo Cars är väl knappast känt för att ha fingertoppskänsla vad gäller trender inom utvecklingen av bränslemarknaden. Kom ihåg att man tog bort Bifuel ur sortimentet precis före gasbilar blev väldigt populära som tjänstebilar.Jo, Volvo följer trenden mer än att vara trendsättare. Men jag förstår Volvo när det gäller V40. Hade Volvo lanserat V40 med T4F först hade Volvo blivit utskrattade av motorjournalisterna. Så tragiskt är det. Men genom att lansera V40 med en EU körcykel optimerad dieselmotor med låg förbrukning på pappret (med hög i verkligheten) så kommer V40 att beskrivas i mer possitiva ord i media.
Citat en högre befattningshavare som jag lyssnade till år 2006 el 2007:
"Bilar med två tankar kommer vara stendöda på andrahandsmarknaden"
Så blev det ju inte riktigt...
Man var ju också väldigt sen in med E85-bilarna, och hade inte det varit för Saabs (dåvarande) framgångar så kanske det inte blivit någon Flexifuel alls.
Går man in på t.ex. Bilia idag så säger säljaren att "vi säljer bara dieselbilar idag".
Det har han ju rätt i, men jag tycker Volvo är inne på ett farligt spår när man går nästan all-in på diesel.
Det ska bli intressant vad som händer nästa år när de flesta Volvo med dieselmotor inte längre är miljöklassad. Tyvärr kommer V40 D2 att vara det men ingen V60/V70 med dieselmotor kommer att vara miljöklassad.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14