Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#668374
Guligan skrev:Volvo Cars är väl knappast känt för att ha fingertoppskänsla vad gäller trender inom utvecklingen av bränslemarknaden. Kom ihåg att man tog bort Bifuel ur sortimentet precis före gasbilar blev väldigt populära som tjänstebilar.
Citat en högre befattningshavare som jag lyssnade till år 2006 el 2007:
"Bilar med två tankar kommer vara stendöda på andrahandsmarknaden"
Så blev det ju inte riktigt...

Man var ju också väldigt sen in med E85-bilarna, och hade inte det varit för Saabs (dåvarande) framgångar så kanske det inte blivit någon Flexifuel alls.

Går man in på t.ex. Bilia idag så säger säljaren att "vi säljer bara dieselbilar idag".
Det har han ju rätt i, men jag tycker Volvo är inne på ett farligt spår när man går nästan all-in på diesel.
Jo, Volvo följer trenden mer än att vara trendsättare. Men jag förstår Volvo när det gäller V40. Hade Volvo lanserat V40 med T4F först hade Volvo blivit utskrattade av motorjournalisterna. Så tragiskt är det. Men genom att lansera V40 med en EU körcykel optimerad dieselmotor med låg förbrukning på pappret (med hög i verkligheten) så kommer V40 att beskrivas i mer possitiva ord i media.

Det ska bli intressant vad som händer nästa år när de flesta Volvo med dieselmotor inte längre är miljöklassad. Tyvärr kommer V40 D2 att vara det men ingen V60/V70 med dieselmotor kommer att vara miljöklassad.
av Steff 99
#668403
Varför är det tyvärr att D2 kommer att vara miljöklassad, är det inte den vägen man skall gå...?
Användarvisningsbild
av crumpets
#668428
Det beror väl på ens inställning till miljöbegreppet. Men det är nog mer än mattiasD som tycker att det är lite märkligt att ett icke förnybart bränsle ska vara miljöklassat.

Bäst vore ju en regel som ställer krav både på hög energieffektivitet OCH förnyelsebar soppa. Att politikerna inte lagt ihop dessa två ännu gör mig ledsen i ögat. Först kom man på den bra iden med förnyelsebart bränsle och struntade i alla andra parametrar (utom det ynkliga kravet på 9,2l bensin som knappt går att räkna som krav). Sedan fick man den andra bra idén att heja på energieffektiva motorer. Att då fossilbränslen med cancerframkallande avgaser fick en fördel där var ju inte heller särskilt bra.

Kunde dessa två kombineras skulle vi ju få de ultimata miljöbilarna.
av MattiasD
#668434
Man ska inte ge skatterabatt till bilar som skapar hälsoproblem. Det är illa nog med att dieselbränslet redan har en skatterabatt jmf med bensin.

Frågan är om man inte borde separera bränsle och bil istället för att ha någon ihopklumpad variant som nuvarande system och kommande är. Det jag menar är att bilarna får rabatt efter energieffektivitet ihopvävt med emissioner, i en trappstegsmodell. Då skulle den renare ottomotorn gynnas före dieselmotorn. På bränslesidan räcker det med att höja CO2 skatten på fossila bränslen så det verkligen gör skillnad mellan fossilt och förnybart. Då skulle t ex Preem ha ett insidamet att blanda in mer förnyelsebart i sin diesel (=billigare för kunden) och mer etanol (kanske metanol) i BF95. Det skulle finnas morot att gå mot E96 och morot för att byta ut fossildelen i E85 (Preem kan plocka ut syntetsik bensin ur talloljan). Mer biogas och mindre naturgas i fordonsgasen. Osv.
av Steff 99
#668460
Självklart måste man också prioritera en minskning av fosilabränslen, för ingen är väl så dum att man tror att vi bara kan sluta med diesel.
Problemet i denna debatt är att man blundar för behov och helhetssyn och typer av kraftkälla som behövs för våra olika typer av transporter.
av blåbärsmannen
#668476
framtidens bränsle måste ju ändå vara vätgas släpper bara ut rent vatten. krånligt att tillverka bara änsålänge men priserna blir ju samma som diesel typ, etanolen lär ju vara stendöd inom några år och el kommer inte hålla heller så länge man bara kan köra 10-15 mil. kommer man upp till 50-60 mil och går att ladda snabbt då kan det nog bli bra
Användarvisningsbild
av Camel
#668716
Vätgas är bara ytterligare en energibärare. Den ska framställas först och det kostar energi. Idag kommer den mesta vätgasen från naturgas genom reformering men även andra källor till att framställa vätgas finns såsom olja, biogas och även kol. Det är tveksamt om detta innebär någon större klimatmässig fördel.

Man kan även framställa vätgas genom elektrolys av vatten och då åtgår elenergi. Denna kan komma från förnyelsebara energikällor såsom t.ex. solkraft, vattenkraft, vågkraft och vindkraft. Men om frestelsen blir för stor kan givetvis dagens fossilbaserade kolkraftverk användas som energikälla för vätgasframställning. Det blir den bekväma vägen.

I framtiden kanske man kan framställa vätgas med solljus direkt eller biologiska processer. Vi får se.

Vätgas till bilar har samma problem som t.ex. elenergi till att ladda batterier i elbilar. Båda kan med lätthet användas med en fossilbaserad elproduktion. Detta kommer i stora delar av världen innebära att omställningen till förnyelsebara energikällor inte automatiskt blir av även om flytande kolväten som oljan tar slut eller blir för dyr.

Men att hitta en enda ersättare till dagens fossilbränslen är sannolikt inte möjligt. Det är därför viktigt att använda flera alternativ på bästa sätt. Etanol och vätgas tillhör definitivt de bra alternativen om framställningen görs på optimalt sätt. Men båda energibärarna kan också framställas på mindre bra sätt och orsaka mer skada än nytta. Men om framställningen görs klokt erhålls energibärare som ger stora klimatmässiga och miljömässiga fördelar gentemot dagens fossilbränslen. Detta gäller etanol, elenergi och vätgas samt många andra energibärare.

Det går inte att säga idag att t.ex. etanol som energibärare kommer att bli stendöd på något sätt. Det enda vi vet säkert som kommer att vara stendött i framtiden är dagens flytande fossilbränslen och att etanol ensamt inte kan bli total ersättare.

Vätgas kommer att användas brett i framtiden men i dagsläget är t.ex. etanol och många andra alternativ mer etablerade än vätgas. Därför tror jag att V40 släpps i en etanolversion. Men även elbilar och vätgasbilar kommer att bli vanliga i framtiden.
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
av Sharkbait
#668747
FiddeUBC skrev:Det kommer fler motorer till hösten för v40..

Flera motorer?


D2 (115 hk) S/S
D2 (115 hk) S/S
D3 (150 hk) S/S
D4 (177 hk) S/S

T3 (150 hk) S/S
T4 (180 hk) S/S


Vad saknas egentligen? T4F och Plug-in Hybrid. Ev AWD/T5 för dem som vill öppna plånboken och få en sportigare V40.

Urdåligt av Volvo att inte erbjuda T4F vid lanseringen av V40 när man erbjuder T4. Urdåligt Volvo men så är det väl när man går hand i hand med oljebranschen.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]