Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Didde
Hoj.
Som rubriken: Är det skadligt för motorn att ha ett buckligt oljefilter? Det är rätt många men ganska små bucklor.
Då han på verkstan hade bytt filtret tog han lös det igen pga div. strul. Då blev det buckligt för att det satt väldigt hårt. Hörde av en kompis att det kan finnas backventiler mm. i filtret som inte funkar som dom ska om det är buckligt. Stämmer detta?
Motorn är en B230FT -94
av Didde
Kanske e lika bra då. Ska ändå in me bilen på en riktig Volvo-verksta snart för några andra problem så de är väl lika bra att dom får göra det när dom ändå är i farten.
Men hade ändå vart intressant att veta om det är skadligt när det är lite buckligt :)
av Amarace
Men det får väl den sk mekanikern som förstörde det fixa?

Om han bytte filtret, och sedan var tvungen att använda våld m.m. för att ta loss det igen, då hade han ju dragit det alldeles för hårt, man ska bara dra med handkraft.
(och varför skulle han ta loss det igen, finns ju inget som kan "strula" egentligen)
av Didde
Jo de e klart att han skulle ha fixat det. Men den verkstan är 20 mil bort. Jag skjöt en stake genom blocket när jag var där i närheten och jag känner han som jobbar där så han bytte motor i bilen åt mej. Strulet var att oljereturen från turbon läckte så han inte kom åt att fixa det utan att ta bort oljefiltret. Men han skulle ju helt klart ha satt dit ett nytt filter då han förstörde det.. Men vi ska nog lösa det så att jag inte behöver betala för det. Skulle bland annat få momsen på "nya" motorn så då sparar man ju en slant.
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Jag var lite otydlig - jag har gjort likt klippet […]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]