Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
Jag har en V90 CC 2020 med sätesventilation och har några tankar om detta när det gäller rengöring av sätena. Såvitt jag förstår finns det fläktar som suger in luften i sätena för att skapa en kylande effekt. Det vill säga, under varma sommardagar sugs svett och fukt från min kropp in i sätet. Var detta vädras ut har jag ingen aning om, men fukt finns troligen kvar i sätesklädseln. Hur rengörs detta? Jag tvättar sätena och rengör och smörjer läderklädseln två gånger om året. Polstringen som har filtrerat bort min svett och fukt rengörs förstås inte. Vad görs för att rengöra detta? Till exempel, kan en sådan kupérengörare vara användbar? Det vill säga, en sådan sprayburk som man sätter i bilen och kör AC:n på full och samtidigt sätter sätesventilasjonen på fullt. Bara en tanke nu när bilen är 6 år gammal.
Sulten skrev: ↑Igår, 20:11 Jag har en V90 CC 2020 med sätesventilation och har några tankar om detta när det gäller rengöring av sätena. Såvitt jag förstår finns det fläktar som suger in luften i sätena för att skapa en kylande effekt. Det vill säga, under varma sommardagar sugs svett och fukt från min kropp in i sätet. Var detta vädras ut har jag ingen aning om, men fukt finns troligen kvar i sätesklädseln. Hur rengörs detta? Jag tvättar sätena och rengör och smörjer läderklädseln två gånger om året. Polstringen som har filtrerat bort min svett och fukt rengörs förstås inte. Vad görs för att rengöra detta? Till exempel, kan en sådan kupérengörare vara användbar? Det vill säga, en sådan sprayburk som man sätter i bilen och kör AC:n på full och samtidigt sätter sätesventilasjonen på fullt. Bara en tanke nu när bilen är 6 år gammal.
Har aldrig tänkt på det, Jag har Inscription-säten aka med ventilerade, det enda jag använt mig av är APC , spraya på använt en mjuk-borste och borstat säten med samt i porren och sen torkat av med trasa/fiberduk, har heller inte haft någon lukt etc.
Användarvisningsbild
av Sulten
Tvätt och läderskötsel av sätena fungerar bra. Frågade AI om proceduren och fick svaret att dammsugning med knackeffekt är effektivt för att få ut partiklar ur sätena. Även manuell knackning med en platt hand hjälper. Tvätta sätena med skumrengöring och så lite fukt som möjligt. Kupé / AC-rengöring kan också användas med fördel tillsammans med aktiv sätesventilation och ger samma effekt i sätena som i ventilationskanaler. Någon som har provat detta? Det verkar som att AC-rengöring på sprayburk säljs för mellan 50–350 NOK. Fungerar rens från Jula / Biltema lika bra som de dyra? Jag vill inte ha en med stark mellanösternlukt, svag lukt kan accepteras. Någon som har erfarenhet av kupé / AC rens?
Användarvisningsbild
av Sulten
Jag har inget problem med dåliga lukter i bilen alls, men tanken är vad som har samlats i sätena under 6 år
Sulten skrev: ↑Idag, 11:56 Tvätt och läderskötsel av sätena fungerar bra. Frågade AI om proceduren och fick svaret att dammsugning med knackeffekt är effektivt för att få ut partiklar ur sätena. Även manuell knackning med en platt hand hjälper. Tvätta sätena med skumrengöring och så lite fukt som möjligt. Kupé / AC-rengöring kan också användas med fördel tillsammans med aktiv sätesventilation och ger samma effekt i sätena som i ventilationskanaler. Någon som har provat detta? Det verkar som att AC-rengöring på sprayburk säljs för mellan 50–350 NOK. Fungerar rens från Jula / Biltema lika bra som de dyra? Jag vill inte ha en med stark mellanösternlukt, svag lukt kan accepteras. Någon som har erfarenhet av kupé / AC rens?
har provat: https://www.mekonomen.se/car-ac-cleaner-sonax-12270607 - luktade citron i bilen ~1 vecka. "ungefär" som du hänger en sån där deodorant-gran vid innerbackspegeln. det hjälper dock inte sätena så att säga utan "allmänt i hela bilen"
Användarvisningsbild
av Sulten
Jag hadde inte all behövt att skapa denna tråd. Googlade och fick goda AI svar på mina frågor. Jag klistrar inn dessa svar och här är min plan på rens av AC, kupe och stolar.

📋 CHECKLISTA: AC OCH KUPÉRENGÖRING (VOLVO V90 CC 2020)
Gjordes i april vid > 5 grader över noll ute.
Fas 1: Förberedelse och uppvärmning
1. Dammsug lädersätena ordentligt (särskilt perforeringarna/hålen).
2. Ta en bra körning så att dieselmotorn värms upp ordentligt innan parkering.
3. Parkera bilen utomhus. Låt motorn gå på tomgång.
4. Skruva loss två T25-skruvar under handskfacket, ta ner plastlocket och ta bort kupéfiltret (Advanced Air Cleaner).
5. Sätt tillbaka det tomma plastlocket på filterboxen.
Fas 2: Inställningar på skärmen
1. Gå in i klimatmenyn och stäng av automatiska luftfunktioner.
2. Ställ in temperaturen till den allra kallaste (LO) – viktigt för att AC-kompressorn ska fungera!
3. Ställ fläkteffekten på max.
4. Slå på luftcirkulation.
5. Slå på sätets ventilation på max på båda framsätena.
Fas 3: Rengöringsprocessen (tomgång)
1. Placera gasboxen på golvet på passagerarsidan fram (tryckt lite bakåt).
2. Tryck ner munstycket tills det låser, gå ut snabbt och stäng alla dörrar/fönster.
3. Låt bilen stå på tomgång i 15 minuter medan lådan töms.
4. Öppna alla dörrar på vid gavel. Stäng av återvinning.
5. Låt fläkten blåsa ut skräpet med dörrarna öppna i 10 minuter (motorn är fortfarande igång).
6. Stäng av motor- och sätesventilationen.
Fas 4: Avstängning och rengöring av DPF
1. Installera det nya kupéfiltret på plats igen. Obs: Luftflödespilarna ska peka bakåt mot baksätena. Skruva fast skyddet under handskfacket.
2. Kör direkt 30 minuter på motorvägen (helst med något höga varv/Sport-läge) för att bränna bort partikelfiltret (DPF) och rengöra EGR-systemet efter tomgång.

AI rekommenderar en mer professionell version av AC-rengöring typ Wurth eller tillsvarande. Dessa är inte bara parfym utan också svamp / bakteriedödande.
Användarvisningsbild
av Sulten
Anledningen till att april nämns är att jag kommer att ha service på min bil i februari och ett nytt filter i passagerarkupén kommer att installeras då. Poängen är att filtret tas bort och ett nytt sätts in efter rengöring.
av AndS
AI har inte alltid rätt, ändrar man lite på frågan kan svaret bli annorlunda.
Här får man svar utifrån praktisk verklighet.
Har jobbat med AI... där vi fixa begränsa.😇
Sparka upp bagageluckan

Jag sparkar rakt fram under i linje med först[…]

Säteventialasjon

AI har inte alltid rätt, ändrar man lite[…]

Trolig orsak är kanske nåt av buntbande[…]

Klart värt att kolla vidare, ni kör v[…]