Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av doggy66
Hej. jag behandlade bilen hos Ditec men tog aldrig lackförsegling. det betyder att min bil har nu en massa vax på lacken. När försvinner den? När blir den ful igen? Har en xc 90 metallic 14000 mil. Var rätt fin innan men lite matt med. Blev fin eftråt men vad är egentligen skillnaden på att göra en förslutning på en älde bil och en lite nyare?

Kan jag lackförsegla själv några veckor eftråttro? finns ju proffs medel för 300kr på nätet såg jag.
av manor
Alla kan i princip lägga på ett lackskydd, problemet är att alla inte kan polera upp lacken innan skyddet. Det är också skillnaden mellan att behandla en ny och en äldre bil. Den nya har förhoppningsvis få och ytliga repor så polerjobbet blir minimal gentemot det jobb som måste läggas ner på en äldre bil.

Vax håller väl inte allt för länge, men en sommar är nog inget problem. Däremot så står inte vax emot de tuffare vintertvättarna med avfettningsmedel.

Om du hanterar din lack varsamt och tvättar korrekt för hand så kan du ju själv lägga på ett lackskydd i september/oktober. Bland de lättaste skydden att lägga är Ultima Paint Guard+, medan exempelvis Glare Professional Polish (som är min nuvarande favorit) tar lite längre tid att lägga men ger i mina ögon ett bättre och hållbarare resultat. Glare köper du från http://www.waxdog.se.

Lycka till :).
Användarvisningsbild
av fisse
manor skrev:Alla kan i princip lägga på ett lackskydd, problemet är att alla inte kan polera upp lacken innan skyddet. Det är också skillnaden mellan att behandla en ny och en äldre bil. Den nya har förhoppningsvis få och ytliga repor så polerjobbet blir minimal gentemot det jobb som måste läggas ner på en äldre bil.

Vax håller väl inte allt för länge, men en sommar är nog inget problem. Däremot så står inte vax emot de tuffare vintertvättarna med avfettningsmedel.

Om du hanterar din lack varsamt och tvättar korrekt för hand så kan du ju själv lägga på ett lackskydd i september/oktober. Bland de lättaste skydden att lägga är Ultima Paint Guard+, medan exempelvis Glare Professional Polish (som är min nuvarande favorit) tar lite längre tid att lägga men ger i mina ögon ett bättre och hållbarare resultat. Glare köper du från http://www.waxdog.se.

Lycka till :).
Får du provision från Glare? Du marknadsför det hårt :) Nej jag bara skojar! Det är säkert ett bra lackskydd :) Och det är som Manor skriver det går att lägga lackskydd själv utan problem, och man sparar mycket pengar på det också! Läs gärna mer på bilvårdsforum.se där får man mycket inspiration och hjälp.

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]