Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det hela gäller en s70 glt -97. Jag har en längre tid åkt med en lysande motorlampa pga felkod p0410 "luftinblåsningssystem - felfunktion".
Bilen har gått klanderfritt sedan felkoden dök upp för ett drygt år sedan men har nu börjat bluddra och dumma sig, framför allt vid låga varv. Då man ska ut i en rondell eller kommer till en korsning (läs vanlig stadskörning) så beter den sig jättedumt och vill bara lägga av. Ibland även på landsväg...

Demonterade luftpumpen och konstaterade att den var ledsen. Den hade kärvat ihop helt men jag fick snurr på den (för hand) och smörjde lite försiktigt. Monterade tillbaka den och släckte felkoden. Detta var igår 2/8 men bilen går fortfarande illa och inte bara i början av körningen. Om det skulle vara luftpumpen (som är konstaterat dålig) så borde bilen gå lustigt de första minuterna, för det är väl bara då luftpumpen gör någonting?

P0410 är hur som helst den enda felkod jag får och jag vet att luftpumpen brukar kärva på s70. Jag har modellen där relät sitter skiljt från pumpen.

Har jag fel i att luftpumpen endast jobbar de första minuterna och att bilen då borde gå bra när den inte ska arbeta längre?
Ger en dålig luftpump dessa symptom?
Om det inte är pumpen som ger symptomen, vad mer kan ge dessa med bara den här felkoden?
Senast redigerad av 1 Arken, redigerad totalt 0 gånger.
Har förstått att felen relaterade till den här felkoden inte påverkar motorns gång. Då jag inte har någon annan felkod kan jag kanske begränsa mig till tändning (brott, fukt), tjuvluft eller bränsletillförsel?
Hittade en slang som gick mellan grenrör och map-sensor som var ledsen som fan. Helt mjölig och dan. Har bytt den nu och hoppas att problemet är åtgärdat. Det jobbiga är att felet har varit väldigt sporadiskt så det kan dröja några dagar innan jag är säker.

Kan en dålig slang här ge dålig gång?

Den tunna slangen i mitten ovanför fläkten:
Bild

Sprucket "fördelar"lock (kryper in fukt?):
Bild
Frågan härrör sej ifrån att dom flesta verkar glömma hur våra system jobbar på bilarna. En forumsmedlem härinne har lämnat sin bil på flera verkstäder utan att dom hittat felet på bilen. Just för att dom inte verkar ha en susning om vad som är normalt och onormalt. Jag tog senare hand om bilen och mej veterligen går den nu som den ska göra. Felet var mycket enkelt och kostade småslantar att fixa till.

Dom flesta är medvetna om att dom har en fläkt som ska blåsa in luft vid kallstart. Dom flesta verkstäder verkar också medvetna om att där finns en backventil som brukar bråka ibland. Men ingen verkar veta hur det beter sej när den är aktiv. Eller för den delen när den INTE ska vara aktiv. Ingen verkar veta hur det är konstruerat och hur det ska fungera. Sorgligt är väl ordet. För felsökning går bara att göra när man VET hur något fungerar. Att gissa är inte att felsöka, inte när man kör uteslutningsmetoden och vill byta bit för bit helt planlöst.

I mitt fall som jag tänker på, så är det så att det inte är ovanligt att magnetventilen som sköter själva vacumet till backventilen hänger sej i öppet läge.
Det ger ingen felkod eftersom elen är intakt, men det ger öppen passage för avgaser att flöda baklänges in i motorn. Det flödar från avgassidan via den öppna backventilen, ned i fläkten och tillbaka in i luftburken. Det gör sej endast påmint på låga varv. Då ökar koncentrationen avgaser i förhållande till insugsluften.
Det blir samma symtom som en lika hängd magnetventil till EGR systemet som också gör exakt likadant. Bägge håller passage öppen från avgas till insug och bägge märks endast på lägre varv. Bägge gör bilarna trötta och bägge gör att dom går oroligt. Och ingen verkar veta om att dom finns eller hur dom fungerar.

Felsökningen med pulseringen berättar om avgaser går in i luftfilterboxen. För gör det så, pulserar det i boxen.

Vill man snabbfelsöka så kan man enkelt dra ur vacumet till ev EGR eller backventil och plugga den för att se om motorn går bättre. Går den bättre så står alltså systemet öppet när det inte ska vara öppet, oavsett vilket system vi pratar om så ska det aldrig vara aktivt på en varm motor på tomgång.
Jag testade det du så med luftburken. Ingenting där. Får ge det hela några dagar nu :)

Jag har absolut inte bytt saker på måfå bara för att se om det funkar. Jag har gått genom slangar och ventiler för att se om det var något som var dåligt. Det enda jag hittade var den lilla ovan nämnda slangen.

Locket till tändfördelningen ska däremot bytas utifall att. Inte bra med trasiga saker :p
Precis som jag sa så är det ypperligt att veta vad man felsöker. Och veta vad som är normalt.
Ditt fördelarlock är aldrig fel att se över, dom brukar sällan få för mycket uppmärksamhet för den delen och allt för få är fina.
Men det är inte trasigt rent fysiskt vad jag kan se på din bild.
Eftersom du inte vet hur locket ser ut så tror du att det är trasigt, när det i själva verket är ett plastskydd utanpå som är trasigt.
Återigen, lär känna det du felsöker.
Ursäkta trådkapningen nu, jag klämde ihop luftslangen mellan pumpen och luftfiltret i 30 sekunder och märkte ingen skillnad i motorgången. Tyckte jag var ganska smart där? För om nånting var öppet så hade det väl märkts då?
Och till trådskaparen: mitt plastskydd på fördelarlocket har varit sprucket på samma ställe i flera år nu utan problem. Jag har för övrigt bytt rotor och lock varje år för att slippa problem, lite overkill kanske, men 200 kr på biltema totalt är inte mycket.
Tills senaste bytet; fick lambdalampa och felkoder-"misständning på cylinder 2, 3 och 4". Köpte nytt på bilia för 717 kr (!)
Ångrar nästan det köpet, hade ju kunnat få nytt på biltema istället för pengar tillbaka..
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]