- ons 01 aug 2012, 22:35
#667518
Hej på er!
Mit första inlägg på forumet. Jag hämtade en ny Volvo V70 D4 idag(!).
Det första som hände var att säljaren hade svårt att få igång motorn. Både han och jag tryckte på startknappen gång på gång - inget.
Sen testade vi att hålla knappen intryckt en längre stund. Då fungerade det.
Sen dess har jag åkt runt litet hit och dit under dagen. Och varje start har inneburit problem. Oftast klickar den första gången. Sen startar den inte av ett enkelt tryck, utan knappen måste hållas intryckt ungefär som man gnuggar startmotor på äldre bilar.
Är detta ett vanligt fenomen på Volvo-dieslar? Det var på 90-talet jag senast hade en Volvo, men detta verkar ju ganska värdelöst rent ut sagt.
Sen utlovades D4 ha 400 Nm från 1500-2750 rpm. Det kan jag säga direkt att det är kvalificerat skitsnack. Under 2000 varv känns det som att motorn ska självstanna och det är först över 2500 varv som den vaknar till liv litet.
Ska det vara så här, dvs svårstartad trött motor eller är det ett måndagsex? (dvs återförsäljaren är en i raden av idiot-bilhandlare som inte kan testa igenom bilen innan)
Tack på förhand.
Mit första inlägg på forumet. Jag hämtade en ny Volvo V70 D4 idag(!).
Det första som hände var att säljaren hade svårt att få igång motorn. Både han och jag tryckte på startknappen gång på gång - inget.
Sen testade vi att hålla knappen intryckt en längre stund. Då fungerade det.
Sen dess har jag åkt runt litet hit och dit under dagen. Och varje start har inneburit problem. Oftast klickar den första gången. Sen startar den inte av ett enkelt tryck, utan knappen måste hållas intryckt ungefär som man gnuggar startmotor på äldre bilar.
Är detta ett vanligt fenomen på Volvo-dieslar? Det var på 90-talet jag senast hade en Volvo, men detta verkar ju ganska värdelöst rent ut sagt.
Sen utlovades D4 ha 400 Nm från 1500-2750 rpm. Det kan jag säga direkt att det är kvalificerat skitsnack. Under 2000 varv känns det som att motorn ska självstanna och det är först över 2500 varv som den vaknar till liv litet.
Ska det vara så här, dvs svårstartad trött motor eller är det ett måndagsex? (dvs återförsäljaren är en i raden av idiot-bilhandlare som inte kan testa igenom bilen innan)
Tack på förhand.