Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Hej på er!

Mit första inlägg på forumet. Jag hämtade en ny Volvo V70 D4 idag(!).

Det första som hände var att säljaren hade svårt att få igång motorn. Både han och jag tryckte på startknappen gång på gång - inget.
Sen testade vi att hålla knappen intryckt en längre stund. Då fungerade det.

Sen dess har jag åkt runt litet hit och dit under dagen. Och varje start har inneburit problem. Oftast klickar den första gången. Sen startar den inte av ett enkelt tryck, utan knappen måste hållas intryckt ungefär som man gnuggar startmotor på äldre bilar.

Är detta ett vanligt fenomen på Volvo-dieslar? Det var på 90-talet jag senast hade en Volvo, men detta verkar ju ganska värdelöst rent ut sagt.

Sen utlovades D4 ha 400 Nm från 1500-2750 rpm. Det kan jag säga direkt att det är kvalificerat skitsnack. Under 2000 varv känns det som att motorn ska självstanna och det är först över 2500 varv som den vaknar till liv litet.

Ska det vara så här, dvs svårstartad trött motor eller är det ett måndagsex? (dvs återförsäljaren är en i raden av idiot-bilhandlare som inte kan testa igenom bilen innan)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av paso
Det skall inte vara så, har själv en MY11D3( 2l 163hk) som aldrig varit svårstartad så det verkar vara något som inte är rätt.
av Cox
Åk genast tillbaka med bilen, det skall räcka med ett enkelt tryck även om det är minus 25 ute.
Så fungerar min bil iaf så det är något fel på den bil du har fått.
av MrMupp
Ok tack för feed back. Tur att jag har semester, så kan man rodda med strulande bilar. Varför är det ALLTID strul med nya bilar??? Det är fasiken bättre att köpa en 2 års bil så att alla barnproblem är lösta.

Också märkligt att kvalitetskontrollen är så dålig år 2012. Detta gäller inte bara Volvo utan Slarve-Per och Låt-Mig-Vara verkar jobba på de flesta bilffabriker och ÅF. Utom japanska kanske?
av MrMupp
Litet lustigt att Stockholms största ÅF av Volvo inte kan ha som rutin att ladda batterierna på sina leveransbilar dagen innan planerad leverans. Enklaste rutinen i världen, det räcker med en påminnelse i Outlook eller en vanlig postitlapp. Jag noterade minst 2 pers som verkade jobba på leverans. Men de kanske inte gillade sina jobb?

Jag ska prova att åka en längre tur imorgon bitti (om jag får igång eländet vill säga), så får vi se om det löser sig. Både laddningen och den trötta motorn.

Bilskrälle!
av MrMupp
Nu har jag först kört 6 mil med bilen och därefter snackat med återförsäljaren.

Vad gäller styrkan så börjar den öppna upp litet. Den var ruskigt trött första milen, men nu känns den piggare. Har gått 16 mil nu. På Saab 9-5 som jag hade innan, behövde motordatorn gå några mil för att kalibrera in sig. Samma vid chiptrim. Kanske är det samma här? Motorn verkar gå som den ska nu i alla fall.

Sen testade jag start-stopp funktionen några gånger. Fungerade perfekt.

Återstod startstrulet. Samma som tidigare!

Ringde då serviceverkstan. Han förklarade så här:
-Tryck 1 snabb gång: aktiverar tändningen men startar inte motorn.
-Tryck några sekunder: motorn startar.

Startknappen är alltså att jämställa med en traditionells tändningsnyckels startläge. Man trycker tills den startar helt enkelt. Något märkligt på en så modern bil. Han kände till att Audi har kort tryck så startar den. Men Volvos knapp är alltså "Old school". Också märkligt med tanke på att start-stopp funktionen har automatstart.

Nåväl, förhoppningsvis fungerar den nu som den ska. Tack för råd.
av mattish
Nej så är det inte om det inte är olika mellan D2 och D4.

Min startar automatiskt när jag trycker på knappen och så ska det vara. Jag måste hålla på bromsen för att det ska ske!

Blir ursinnigt förbannad för r*vhålen till verkstäder som bara försöker ljuga ihop något för att dom ska slippa jobba.
av perhall
Du ska inte hålla inne några sekunder. Min startar direkt när jag trycker på knappen också. För att starta tändningen "duttar" man. dvs. 0,5 resp. 0.1 sek./PH
av perhall
Dessutom är det så att bilar med s/s är mer lättstartade - det märks tydligt även vid kallstart. Har haft en T4 utan s/s och testade häromdan en MY 13 T4F som ju inte har s/s, båda dessa tar betydligt längre tid på sig att starta oavsett yttertemp och andra omständigheter./PH

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]