dst02 skrev:[...]Jag har också märkt de sista att motorn ibland dör under någon sekund på 3an runt 13-1400 varv som Jag aldrig upplevt förut.
Jo, men är det inte just "ryckandet" du upplever då? För mig är det såhär: Man gasar lätt, helst lite uppför. Nånstans mellan 1400-1500 varv sker några kraftiga ryck, känns som motorn liksom dör lite kort. Bibehåller man samma varvtal så fortsätter ryckningarna, ökar man istället vartalet med samma lätta gaspådrag så känns det som att köra över en tvättbräda vid 1600 varv, har man passerat det varvtalet så går motorn bra igen.
dst02 skrev:"darret" på 4an runt 16-1700 varv känns inte alltid utan kommer ungefär var 3e gång på min bil uppför en speciell backe på vägen hem.
Det känner jag igen. Det händer alltid på samma ställe. I början var det precis som du beskriver bara någon gång, senare var det VARJE gång. Ännu senare började helvetet även på andra ställen, typ rak landsväg i 80 km/tim, man vill köra om och börjar gasa. Inget händer, det bara rycker, vibrerar och bilen liksom tvekar. Man stämmer plattan i mattan och rycket försvinner. Fast då vill man inte köra om längre för att man är rädd att bilen lägger av.
Sistnämnda beteendet försvann med ny EGR-ventil. Vibbandet är dock kvar. Ryckningarna är återigen begränsade till några enstaka tillfällen.