Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Konstigt att volvo inte meddelar ägarna till berörda bilar att de finns uppdatering så man kan få sin bil å gå bra igen istället för att gå å irritera sig och va grinig så fort man sätter sig i bilen å ska iväg.
av gsson
dst02 skrev:Konstigt att volvo inte meddelar ägarna till berörda bilar att de finns uppdatering så man kan få sin bil å gå bra igen istället för att gå å irritera sig och va grinig så fort man sätter sig i bilen å ska iväg.
Uppenbart vill de inte att man skall vara nöjd!?! Håller med dig dock!
av Raymond
Fordi inte Volvo sentralt vet vilka biler som kunder opplever problem med etter 2.0 service? Det är ju inte alla som får problem. Men din tekniker borde ju ha uppfattat det. Men til verkstadens forsvar er det en ganska ny fix, tror inte den har varit ute mer enn 2-3 veckor.
av jonasuppling
mati skrev:
jonasuppling skrev:Har nu fått tid på Bilia 1/8 onsdag för att kolla upp "ryckningarna" Återkommer med rapport.
Bilia i Skara? De borde känna till problemet. Min bil har stått där många dagar och de provkörde flera mil med den. De brände nästan 20 liter diesel (!!!) och märkte ändå ingenting förrän jag var med en dag när de provkörde. Då ryckte den efter 5 minuter. Hör gärna av av dig och berätta hur det gick för dig.

Hej! Jag prata med bilia i skara och de hade aldrig hört om detta? Jag lämnar in bilen till bilia skövde p.g.a att jag köpte den där ifall jag måste upphäva köpet, som jag helst undviker.

Ska säga till dom att läsa denna forum tråd med :)

Tar även upp om EGR och mjukvaran
av dst02
Om jag inte byter bort bilen imårn så tar jag vägen om verkstan å ber dom göra en snabb uppdatering å ser vad som händer, hoppas nån har en snabb tid att fixa bilen.
av mati
jonasuppling skrev:Jag prata med bilia i skara och de hade aldrig hört om detta? [...]
Nähä, skojar du eller? Hoppas det var en vikarie eller nåt som du har pratat med, annars har de blåljugit rakt in i ansiktet på dig. Fan vad förbannad jag blir på dessa verkstäder ibland. :evil:
jonasuppling skrev:Ska säga till dom att läsa denna forum tråd med :)
Behöver du inte göra, för det har jag redan gjort. Redan i slutet på maj har de fått ett mejl med länken till denna tråd.
av mati
dst02 skrev:[...]Jag har också märkt de sista att motorn ibland dör under någon sekund på 3an runt 13-1400 varv som Jag aldrig upplevt förut.
Jo, men är det inte just "ryckandet" du upplever då? För mig är det såhär: Man gasar lätt, helst lite uppför. Nånstans mellan 1400-1500 varv sker några kraftiga ryck, känns som motorn liksom dör lite kort. Bibehåller man samma varvtal så fortsätter ryckningarna, ökar man istället vartalet med samma lätta gaspådrag så känns det som att köra över en tvättbräda vid 1600 varv, har man passerat det varvtalet så går motorn bra igen.
dst02 skrev:"darret" på 4an runt 16-1700 varv känns inte alltid utan kommer ungefär var 3e gång på min bil uppför en speciell backe på vägen hem.
Det känner jag igen. Det händer alltid på samma ställe. I början var det precis som du beskriver bara någon gång, senare var det VARJE gång. Ännu senare började helvetet även på andra ställen, typ rak landsväg i 80 km/tim, man vill köra om och börjar gasa. Inget händer, det bara rycker, vibrerar och bilen liksom tvekar. Man stämmer plattan i mattan och rycket försvinner. Fast då vill man inte köra om längre för att man är rädd att bilen lägger av.
Sistnämnda beteendet försvann med ny EGR-ventil. Vibbandet är dock kvar. Ryckningarna är återigen begränsade till några enstaka tillfällen.
av dst02
mati skrev:
dst02 skrev:[...]Jag har också märkt de sista att motorn ibland dör under någon sekund på 3an runt 13-1400 varv som Jag aldrig upplevt förut.
Jo, men är det inte just "ryckandet" du upplever då? För mig är det såhär: Man gasar lätt, helst lite uppför. Nånstans mellan 1400-1500 varv sker några kraftiga ryck, känns som motorn liksom dör lite kort. Bibehåller man samma varvtal så fortsätter ryckningarna, ökar man istället vartalet med samma lätta gaspådrag så känns det som att köra över en tvättbräda vid 1600 varv, har man passerat det varvtalet så går motorn bra igen.
dst02 skrev:"darret" på 4an runt 16-1700 varv känns inte alltid utan kommer ungefär var 3e gång på min bil uppför en speciell backe på vägen hem.
Det känner jag igen. Det händer alltid på samma ställe. I början var det precis som du beskriver bara någon gång, senare var det VARJE gång. Ännu senare började helvetet även på andra ställen, typ rak landsväg i 80 km/tim, man vill köra om och börjar gasa. Inget händer, det bara rycker, vibrerar och bilen liksom tvekar. Man stämmer plattan i mattan och rycket försvinner. Fast då vill man inte köra om längre för att man är rädd att bilen lägger av.
Sistnämnda beteendet försvann med ny EGR-ventil. Vibbandet är dock kvar. Ryckningarna är återigen begränsade till några enstaka tillfällen.
Yes precis så, körde en tur mellan uddevalla å örebro å hem idag å märkt att de blrjar vibrera även på 5an vid 1600 varv nu åbilen tycks bara bli värre å värre. Ska in å snacka me dom på verkstan imårn å se om jag kan få ny programvara omgående
av jonasuppling
mati skrev:
jonasuppling skrev:Jag prata med bilia i skara och de hade aldrig hört om detta? [...]
Nähä, skojar du eller? Hoppas det var en vikarie eller nåt som du har pratat med, annars har de blåljugit rakt in i ansiktet på dig. Fan vad förbannad jag blir på dessa verkstäder ibland. :evil:
jonasuppling skrev:Ska säga till dom att läsa denna forum tråd med :)
Behöver du inte göra, för det har jag redan gjort. Redan i slutet på maj har de fått ett mejl med länken till denna tråd.
Jag kände inte igen killen i verkstadsdisken denna gång. Jag är van med Johnny annars =)

Bilen har nu varit på felsökning sen kl 07:00 idag och ännu inget fel funnet, dom har känt ryckningarna när dom provkörde. Enda dom säger att det inte är några felkoder. Trött på deras felkodstolkningar.... Måste det finnas felkoder för att laga bilar idag? :D Återkommer när jag vet mer.

Kan jag kräva lånebil om bilen blir kvar några dagar? Har ju garanti kvar.
av jonasuppling
Då ringde Bilia nyss och sa att det är sot i EGR-ventilen som dom byter imorgon och uppdaterar mjukvaran. Får väl se om det håller. Nån mer som hade bytt EGR-ventilen? Fått tillbaka problemet?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 30
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.