Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Japp instämmer helt med att auto läget ska vara på året runt.

Det är förvånande mycket trafik film på rutan. Jag brukar putsa invändigt två gånger om året. Ett hästjobb med att få framrutan bra men det lönar sig verkligen.
Jag har då sluppit problem med immande framruta.
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Tack för alla svar!

Då blir det

1) permanent autoläge med ac på när det gäller luft in
2) invändig kupecirkulering helt av (dvs inte på autoläget)
Användarvisningsbild
av Scania
Min V70N-03 som jag köpte för några veckor sedan är den första bil jag haft med ECC...därför undrar jag:

Om jag stänger av ECC och därefter vrider ena temp-reglaget till min-temp, så kommer det ändå kall luft in... Trodde att kylan stängdes av helt när man stänger av ECC? Dock märker jag att jag får imma på framrutan, så jag har bara kopplat ifrån ECC för att testa hur det egentligen fungerar.

Eller är det bara kylig uteluft som kommer in med ECC avstängd?
Användarvisningsbild
av A80TD
Scania skrev:Min V70N-03 som jag köpte för några veckor sedan är den första bil jag haft med ECC...därför undrar jag:

Om jag stänger av ECC och därefter vrider ena temp-reglaget till min-temp, så kommer det ändå kall luft in... Trodde att kylan stängdes av helt när man stänger av ECC? Dock märker jag att jag får imma på framrutan, så jag har bara kopplat ifrån ECC för att testa hur det egentligen fungerar.

I det läget så har du ju "beställt" så kall luft som möjligt med den förutsättningen att kylanläggningen inte får användas. Alltså får du den temp som det är utomhus, om jag har fattat det rätt :) Undrar bara om det finns någon nedre gräns för hur kall luft som släpps in. Låt säga att det är -40 ute. Borde inte bilen vilja undvika att blåsa in så kall luft?
Användarvisningsbild
av Scania
A80TD skrev: Låt säga att det är -40 ute. Borde inte bilen vilja undvika att blåsa in så kall luft?
...kan dessbättre inte testa det...bor i skåne... :) 8)

Du har säkert rätt i det du skriver, men det KÄNNS som om luften är kallare än utetempen... Svårt att avgöra nu när det är mellan 10-15.
Får fortsätta att experimentera vid olika utetemperaturer.
av Frigge
autumnleaf skrev:Tack för alla svar!

Då blir det

1. Då kommer du få imma på rutorna, ac-kompressorn kommer inte gå spec mycket när du kör med auto då det är kallt ute. Använder du däremot defroster funktionen tvingas kompressorn att jobba. Testa genom att ha ac-off och välj defroster så kommer du märka att ac-on lyser helt plötsligt.

2 Har du automatiskt återcirkulation kan du ha den på auto då den endast stänger spjället vid lukt utifrån.
Användarvisningsbild
av Loner
Scania skrev: Eller är det bara kylig uteluft som kommer in med ECC avstängd?
Avstängd AC, då får du så kall luft som finns utanför bilen om du vrider på "min".

/L
av aTommyC
Scania skrev:Min V70N-03 som jag köpte för några veckor sedan är den första bil jag haft med ECC...därför undrar jag:

ECC=klimaelektronikk, AC=luftkjøler. ECC vil alltid regulere temperaturen, dvs temperaturOPPLEVELSEN etter hva du bestemmer du vil ha. Med AC off finnes ingen lufttørking eller luftkjøling utover hva uteluften tilbyr. Du vil derfor kunne merke at viften må jobbe mer for å kjøle ned bilen dersom temperaturforskjellen mellom uteluft og inneluft er liten.

Har du ECC kan du ikke slå den av, men du kan overstyre noen av funksjonene. AC kan slås av, men dette overstyres av ECC om du velger defrost.
av aTommyC
autumnleaf skrev:Tack för alla svar!
Då blir det
Ingen grunn til å deaktivere kupésirkulasjon. Den fungerer fint som en hjelpefunksjon til ECC, noe man merker spesielt på sommeren. Når bilen er varm innvendig, og solen varmer godt ute, vil resirkulert kupéluft være raskere å kjøle ned enn varm uteluft.

Dersom du får dugg (imma) på frontruten med disse innstillingene, bruk defrost i noen sekunder for å fjerne dugg, evt sjekk når partikkelfilter ble skiftet sist.

Autofunksjonene er ganske intelligente, og fungerer for det aller aller meste meget bra! :)
Användarvisningsbild
av Scania
Tack för uttömande svar, alla! Nu börjar jag få koll på funktionen...vill ju få klart för mig att det funkar som det skall. ECC är en av dom bästa finesserna jag har fått sedan jag bytte ut min gamla 240 GLE-90 mot V70.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]