Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rykandet började plötsligt och motorn missar hörbart och för varje miss synes det komma en vit rökpuff (på tomgång)
Vid gaspådrag övergår röken mot blått. Det luktar starkt av oförbränd bensin.

Vid felsökning visade det sig att kolven i cylinder nr5 (närmast vxllådan) är blöt av bensin. Övriga cylindrar är torra. Har skiftat stift mellan 4 och 5 cylindern och stiftet som tas ur 5 är alltid blött medan stiftet i 4 är torrt.

Kontroll av felkoder ger denna:
1-5-5 Signal till insprutningsventil cylinder 5, felaktig

Är det ett kabelbrott till spridaren eller är det styrenheten som falerar?

Per
Senast redigerad av 1 pimse, redigerad totalt 0 gånger.
Enligt din beskrivning verkar det ju så att det inte kommer gnista till 5:an. Föreslår att du servar tändsystemet. Det verkar ju komma bränsle så felkoden kan bero på ett defekt kablage eller örgade kontaktstycken. Det där med vit avgaspuff gör att jag rekommenderar komptest då det kan vara så att vatten läcker i i 5:ans cylinder. Har du kollat på oljestickan om där finns gråvitt klegg på stickan i överkant på oljans nivå, kolla även om det luktar avgaser i expansionskärlet.

Mvh GK
av pimse
Tack för svar!

Har provat och haft stiftet kopplat till tändkabeln och jordat gängan med fin och kraftig gnista. Motorn går rent 15 - 20 sekunder om jag stoppar i ett uppvärmt stift i 5 cylindern. Har därför inte gjort något åt tändningen ännu.
Oljan ser fin ut på stickan och det varken bubblar eller ryker ur expansionskärlet.

Lånade en Biltema kompressionsprovare av en bekant igår kväll. Efter två slag orkade jag inte hålla emot och det sprutade säkert ut en halv deciliter bensin ur tändstiftshålet. Körde mer på starten tills det inte kom mer, provade på nytt. Nu stannade nålen på 15 bar i den sjuka cylindern. Av resterande 4 cylindrar låg 3 på 15 bar och en på 14 bar. Tycker det ligger högt för en gammal motor som gått 32000 mil. Dock spelar väl inte nivån så stor roll, viktigare är att det ligger jämnt!?

Det finns ju ingen kallstartventil på denna bil annars hade ju den kunnat läcka in sådana mängder bensin. Det verkar som om spridaren står öppen alldeles för länge och då borde det inte vara kabelbrott.

Per
Kan ju vara att kabeln till spridaren är skadad och ligger och jordar hela tiden.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av pimse
Kurtoua skrev:Av felkoden att dömma så har du ett spridarfel eller fel i kabelen från styrenhet och till spridare 5 Mvh Kurtoua
gnestakalle skrev:Kan ju vara att kabeln till spridaren är kadad och ligger och jordar hela tiden.
Ska undersökas!

Tackar!

Per
av pimse
Kabeln mellan spridaren och styrenheten låg och tjuvjordade någonstans.
Jag har ikväll dragit en ny kabel provisoriskt och skarvat in den nära ändarna på den befintliga och nu går motorn som den ska. :D
Ryker gör det ännu, men mycket mindre!

Tack för hjälpen!

Per
Uppdatering:
Bilen har gått bra några veckor nu sedan jag bytte ut kabeln mellan spridare 5 och styrenheten.
Rykandet har upphört!
Motorn misstände dock på någon cylinder vid start från stillastående och vid pådrag i korsningar.
Detta löstes med byte av stift. Satte i Biltemas Brisk enligt rekommendationstabell. Vilken skillnad i segdragningsförmåga!!
Tidigare stift var Volvomärkta och hade tre sidelektroder.

Har även bytt olja och filter efter Pettsons inrådan.

Tack för hjälpen!

Per
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]