Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av osla
gnestakalle skrev:Problemet kan ju då bli snabbt utslitna däck i mitten av slitbanan.

Mvh GK
nej, är tvärs om fast det låter konstigt, när man har högt lufttryck så nöter det på sidorna av däcket, och när man har lite luft i mitten för att då slungas mitten av slitbanan ut i marken när inte däcksidorna "drar" isär slitbanan så den hålls styv
av Andis
Kul tråd :-)

Blir intressant och se om du lyckas få ner den.

Men kör absolut inte utan luftfilter. Motorn kommer inte bli bra efter ett tags körande utan. En i gänget körde så men en bil efter ett år blåröd den mest hela tiden.

Det som du däremot ska satsa på om du inte redan gjort det byt alla oljor till helsyntet och så tunt du bara vågar. Så det bromsar så lite som möjligt i alla transmissioner. Sen kan man ju alltid diskutera att slick 50 behandla hela drivlinan. Läste ett test på en 740 eller om det var en 760 en gång i tiden har för mig att som kom fram till ungefär 1 dl efter hela den proceduren var gjord. Med tun olja och slick 50 i till och med hjullagren.

Vill man gå ännu längre försök höj tändningen lite. Det är verkligen något som kan dra ner förbrukningen men kan få följd fel som spikande motor eller andra skador på motorn. Men liten höjning kan innebära bara lite lägre förbrukning utan skador.

Att köra utan fläkten anser jag inte som något problem så länge du har kol på tempen av motorn. Troligen kommer du inte behöva fläkten mer än i stadskörning sommartid eller typ sån körning. Men du låter som du mest kör landsväg. Skulle den börja bli varm får du väll stanna eller försöka få upp farten så kylningen kommer igång igen.

Berätta mer hur det går med detta test, nyfiken.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Kompe
på en tank? :shock:
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väldigt bra gjort.
Jag är rejält avundsjuk på dig. Mina "glädjehopp" kommer när jag kommer under 1,3lI/mil. Jag har skrivit om det tidigare, men jag har 6km enkelresa, 16V motorn, saknar overdriven och (ibland) för tung "gasfot". Ska tanka i veckan så jag får se vad den har tagit denna gång. Har kört c:a 20mil sedan före midsommar (den har stått still hela semestern).

Mvh
Lennart

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]