- tis 31 jul 2012, 07:33
Jo, det är utan tvekan så att körsättet är det som till stor del avgör bränsleförbrukningen även om hårdvaran såklart ger förutsättningarna. Jag har ju nästan fem år i min 140 hk s60 att jämföra med förbrukningen i Cross Countryn som jag nu avverkat ca 500 mil i. Och naturligtvis är s60:n avsevärt mindre törstig även för en och samma person med samma körsätt på samma sträckor. I s60:n snittar jag 0,7-0,8 l/mil med 65-70 km/h i genomsnittsfart på en tank. I runda slängar ca 70 mil innan reserven börjar ticka.
När det gäller XC:n är jag faktiskt POSITIVT överraskad över hur mycket lägre förbrukningen är än vad jag räknat med. Visst har jag lättat en aning på högerfoten överlag men å andra sidan är man ju mer benägen att göra omkörningar nu när man har turbo.
I XC:n har jag de tre senaste tankningarna snittat 0,89-0,96 l/mil med en snitthastighet på 64-71 km/h och reserven börjat lysa vid 63-65 mil. Nu blir det ju mycket landsvägskörning och det stämmer som många skrivit, att passerar man en viss gräns så skjuter förbrukningen i höjden rejält. I min kärra ligger den gränsen nånstans vid 120 km/h.
Hittills har min Volvo aldrig gjort mig besviken
______________________________________________________________________________________
Volvo V70N XC 2,4t AWD, 2001
Volvo S60 2,4, 2001