Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

min sambo har nu kört min s60 t5 i ca 6månader då jag har firmabil... när jag körde volvon så hade ja en snitt förbrukning på 1,1L/mil enligt färddatorn... nu när hon kört bilen ett tag så är snittförbrukningen nere på 0,87L/mil enligt färddatorn, jag blev smått chockad när jag såg det för ja trodde den var omöjlig att få ner under 0,9...

Så vad drar jag för slutsats av de här då, jo att körsättet har den största betydelsen i bränsleförbrukningen!!!!
Jag utmanade grabben att köra sträckan Sollentuna - Tyresö på under 0,7 l/mil. Även han fixade detta. Sträckan är tacksam i o.m. att en stor del (Haga Norra - Sköndal) är 50 och 70 väg. På motorväg med 90 håller vi 80. Testerna är gjorda sommartid med 17" hjul. De gånger jag kollat min färddator har den visat 7 % för mycket.

Så här kör jag inte jämnt, men till vardags gör hustrun av med ca 15 % mer bränsle, så det har stor betydelse hur man kör.
GOP68 skrev:Intressant disskussion, bilen är en manuell. Snitt förbrukningen ligger på 1,3 l/m. Landsväg 10,9/100km. Allt servic relaterat är nytt. Fortsätt med tips.
Den körstil jag har med minimalt användade av bromspedalen förutsättter att bromsarna hålls i trim. Jag brukar demontera bromsoken vartannat år, göra rent och fetta in beläggens glidytorna på oket med kopparpasta, okets styrpinnar med silikonfett. Om beläggen kärvar i oken eller oket på styrpinnarna så ligger bromsen ständigt på lite grand. En trevlig bieffekt är att bromsbeläggen håller längre och man slipper gravrost på skivorna. Detta ingår inte i en normal service. Senast jag frågade ville Bilia ha 1700 kr för jobbet, som bara tar någon timme om man gör det själv.
svda skrev:
GOP68 skrev:Intressant disskussion, bilen är en manuell. Snitt förbrukningen ligger på 1,3 l/m. Landsväg 10,9/100km. Allt servic relaterat är nytt. Fortsätt med tips.
Den körstil jag har med minimalt användade av bromspedalen förutsättter att bromsarna hålls i trim. Jag brukar demontera bromsoken vartannat år, göra rent och fetta in beläggens glidytorna på oket med kopparpasta, okets styrpinnar med silikonfett. Om beläggen kärvar i oken eller oket på styrpinnarna så ligger bromsen ständigt på lite grand. En trevlig bieffekt är att bromsbeläggen håller längre och man slipper gravrost på skivorna. Detta ingår inte i en normal service. Senast jag frågade ville Bilia ha 1700 kr för jobbet, som bara tar någon timme om man gör det själv.
Använd cruisen så ofta du kan, vette tusan hur det funkar men när jag drar husvagn drar den nästan decilitern mindre. Nu har jag ingen awd men snittar 0,9 blandad körning (90% är nog stadskörning i Luleå). Kör med färddatorn så den visar aktuell förbrukning. Har prövat köra en sträcka hemifrån till Ica maxi, ca 1 mil. Eco drivingkörning gav 0,65 och vanlig körning ca 0,85.
Testa Googla på eco driving så hittar du säkert några tips.
Hej alla. Intressant fråga som jag jobbar lite på också.
Jag presic köpt en XC70 -05 2,5t ( Aut) som jag echo chippade förra veckan och nu har förbrukningen gått ner från 12,2l/10mil till 11,4l enligt mätaren vid ganska lugn körning men dock ofta över rek hanstighet.

Nollställer jag färddatorn och sticker ut på en motorvägs tur landar jag på 9,2l/10mil.
Förbrukningen ökar ganska mycket mer över 120km/h, det är helt klart.

Helt klart är det dom korta körsträckorna som ej avser motorväg som suger musten ur tanken. Sedan blir inte bilen snålaren med AWD och Automat, fast det kompenserar det mesta just nu.

//Jimjam
Ett korkat inlägg kanske men jag tror man värderar säkerhet och komfort också när man köper bil. Jag köpte min S80 för komforten och det vet í tusan om jag har åkt i någon bil med bättrre komfort och motorn spinner som en katt. T6:an är underbar med drag men de är lite törstig. Kör man 1500 mil om året och nhar en bil som dricker 2dl/mil mer så kostar soppan 4000 spänn mer/år eller 333kr/månad.
Angående bromsar kan man varje gång man kör eco-driving någon gång vänta med att bromsa och sedan bromsa ganska så hårt ned till 0 i ex rondell korsning så håller man skivorna i trim.
Jo, det är utan tvekan så att körsättet är det som till stor del avgör bränsleförbrukningen även om hårdvaran såklart ger förutsättningarna. Jag har ju nästan fem år i min 140 hk s60 att jämföra med förbrukningen i Cross Countryn som jag nu avverkat ca 500 mil i. Och naturligtvis är s60:n avsevärt mindre törstig även för en och samma person med samma körsätt på samma sträckor. I s60:n snittar jag 0,7-0,8 l/mil med 65-70 km/h i genomsnittsfart på en tank. I runda slängar ca 70 mil innan reserven börjar ticka.

När det gäller XC:n är jag faktiskt POSITIVT överraskad över hur mycket lägre förbrukningen är än vad jag räknat med. Visst har jag lättat en aning på högerfoten överlag men å andra sidan är man ju mer benägen att göra omkörningar nu när man har turbo.

I XC:n har jag de tre senaste tankningarna snittat 0,89-0,96 l/mil med en snitthastighet på 64-71 km/h och reserven börjat lysa vid 63-65 mil. Nu blir det ju mycket landsvägskörning och det stämmer som många skrivit, att passerar man en viss gräns så skjuter förbrukningen i höjden rejält. I min kärra ligger den gränsen nånstans vid 120 km/h.
Er normalt "högerfoten" som avgjør forbruket, . .
. . og det viktigste ang. forbruket skjer FØR foten . .
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]