- sön 29 jul 2012, 03:20
Tycker du själv att det låter logiskt att tex 205/45-15 86V och 305/45-22 118V ska ha samma däcktryck bara för att höjden på däcksidan har samma procentsatts av bredden?
=> Tveksam, försöker vara seriös här nu alltså. Men det viktigaste måste väl vara hur mycket vikt som däcktrycket ska "bära"? Sen antar jag att ju mindre profil man har desto mera tryck borde man ha så att det inte blir "genomslag", vet inte om det stämmer, men tabellen kanske funkar med det resonemanget?
Till och med två identiska däck som sitter på olika bilar kan behöva olika däckstryck för att fungera optimalt.
=> Olika vikt på bilarna då eller?
Att tro någon generell lista ska funka är verkligen naivt...
=> Det kan jag tro på, men tabellen kanske är "helt rätt" för just V70?
Det är dessutom så att de ekonomiska vinsterna med ökat däckstryck väldigt marginella...
=> Tror du har rätt, undrar hur mycket man egentlien kan spara på större däcktryck? Någon som vet?
Vad kör du för tryck i din bil och varför?
=> Tveksam, försöker vara seriös här nu alltså. Men det viktigaste måste väl vara hur mycket vikt som däcktrycket ska "bära"? Sen antar jag att ju mindre profil man har desto mera tryck borde man ha så att det inte blir "genomslag", vet inte om det stämmer, men tabellen kanske funkar med det resonemanget?
Till och med två identiska däck som sitter på olika bilar kan behöva olika däckstryck för att fungera optimalt.
=> Olika vikt på bilarna då eller?
Att tro någon generell lista ska funka är verkligen naivt...
=> Det kan jag tro på, men tabellen kanske är "helt rätt" för just V70?
Det är dessutom så att de ekonomiska vinsterna med ökat däckstryck väldigt marginella...
=> Tror du har rätt, undrar hur mycket man egentlien kan spara på större däcktryck? Någon som vet?
Vad kör du för tryck i din bil och varför?
- By Desmodue