Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svmh906
Tycker du själv att det låter logiskt att tex 205/45-15 86V och 305/45-22 118V ska ha samma däcktryck bara för att höjden på däcksidan har samma procentsatts av bredden?
=> Tveksam, försöker vara seriös här nu alltså. Men det viktigaste måste väl vara hur mycket vikt som däcktrycket ska "bära"? Sen antar jag att ju mindre profil man har desto mera tryck borde man ha så att det inte blir "genomslag", vet inte om det stämmer, men tabellen kanske funkar med det resonemanget?

Till och med två identiska däck som sitter på olika bilar kan behöva olika däckstryck för att fungera optimalt.
=> Olika vikt på bilarna då eller?

Att tro någon generell lista ska funka är verkligen naivt...
=> Det kan jag tro på, men tabellen kanske är "helt rätt" för just V70?

Det är dessutom så att de ekonomiska vinsterna med ökat däckstryck väldigt marginella...
=> Tror du har rätt, undrar hur mycket man egentlien kan spara på större däcktryck? Någon som vet?

Vad kör du för tryck i din bil och varför?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag märkte på min S80 T6 när jag köpte den var det 2,4 bar i. Körde en tankning innan jag begav mig till macken för tankning och koll av luft. Pumpade i 3,1 bar runt om och körde upp en tank till. Det är samma körmönster för den gick bara mellan hemmet och arbetet (landsvägskörning) 1,03 och gick ned till 0,97. Däcken var Semperit 225/45R17 så visst märker man av bränslebesparingen men speciellt märks ju däckslitaget som minskar mycket.
Användarvisningsbild
av ThomasT
svmh906 skrev:Tycker du själv att det låter logiskt att tex 205/45-15 86V och 305/45-22 118V ska ha samma däcktryck bara för att höjden på däcksidan har samma procentsatts av bredden?
=> Tveksam, försöker vara seriös här nu alltså. Men det viktigaste måste väl vara hur mycket vikt som däcktrycket ska "bära"? Sen antar jag att ju mindre profil man har desto mera tryck borde man ha så att det inte blir "genomslag", vet inte om det stämmer, men tabellen kanske funkar med det resonemanget?
Så enkelt är det inte bara, utan det är fler parametrar som är med och styr.
svmh906 skrev:Till och med två identiska däck som sitter på olika bilar kan behöva olika däckstryck för att fungera optimalt.
=> Olika vikt på bilarna då eller?
Ja, tex... eller så kanske de väger lika men tillverkaren har valt däck med olika lastindex...(dock är ju inte däcken helt identiska då...)

svmh906 skrev:Att tro någon generell lista ska funka är verkligen naivt...
=> Det kan jag tro på, men tabellen kanske är "helt rätt" för just V70?
Jo, om det vore så att listan var fram testad specifikt för V70 och med fullständiga däcksdimensopner med lastindex osv i listan... Men nu handlar det om en random lista som ingen vet var den kommer ifrån och som har cirkulerat runt på olika bilmärkesforum i många år...

svmh906 skrev:Det är dessutom så att de ekonomiska vinsterna med ökat däckstryck väldigt marginella...
=> Tror du har rätt, undrar hur mycket man egentlien kan spara på större däcktryck? Någon som vet?
Ja, AutoMotorSport testade fram det i våras ihop med Nokia. En ökning från rek 2.2bar till 2.7bar på en V70 i 80km/h gav 0.6% lägre förbrukning... alltså från tex 0.9L/mil till 0.895L/mil...

svmh906 skrev:Vad kör du för tryck i din bil och varför?
Rek tryck på min är 2.4 fram och 2.2 bak, jag har valt att styva upp däcken aningen för lite bättre styrrespons så jag kör med 2.6 fram och 2.4 bak(har sänkt bil 30mm/43mm och gillar lite sportigare känsla)

.
av poker
Detta med hur mycket man ska ha i sina däck (kPa, psi, kg, bar) är en återkommande fråga år efter år efter år...
Den säger så, däckkillen säger en annan sak, "experten" säger nåt hel annat. Ni här säger en sak.

Svaret på frågorna är:

1: det spelar ingen roll om du har Michelin, GoodYear etc, det är skylten du har på förardörrens B-stolpe som talar om vad du ska ha för däcktryck.
I mitt fall för 235/45R17 35 psi (0,07 x 35=2.45 Bar) Dock är mina däck pumpade till max 10% över, dvs 2.7Bar.
(Ja du kan ha mellan 10-15% mer än vad tillverkaren av bilen säger utan att det påverkar egenskaperna något)

2: Har du över det, runt 30% mer eller mer än 0.5kg så ökar det slitaget på däcken markant, så pass mycket att du knappt kan köra med framhjulen säsong två. Så att öka från 2.5Kg till 3.0 är rejält korkat.

Att köra mer än 3kg totalt vansinne och en laborerande med andra trafikanters säkerhet. Vad händer vid t.ex. vattenplaning? Håll er till vad biltillverkaren säger gällande bilens vikt, egenskaper mm.
Obs att man kollar tryck som är KALLA! obs obs..

Jag kör 2.7 då jag mestadels har fullt i bilen, takbox mm, och jag kör mellan 10-15% som max vad gäller däcktryck.

http://www.michelin.se/dack/dackskola/d ... s-dackvard

EDIT: Min bil som är en Volvo V70, 2007 med däckdimensionen 225/45R17 Michelin Pilot Sport 3 W ska ha: 2.2 Bar på framdäcken, 2.1 bar på bakdäcken, Vid last och 5 personer kan man ha som max 2.6 bar. Att ens köra då 2.7-2.9 genererar inte mindre bensinförbrukning/mindre rullmotstånd. Michelin har ett annat sätt att bygga däck på enligt Michelin själva efter en kontakt med dom.
Det skiljer sig alltså rätt mycket från de pirelli däck "allround tires" som har dimensionerna 235/45R17 som kräver 2.45 bar.
Kanske kan vi få ett stopp på frågor vad däcket ska ha för däcktryck då det är fel, utan det är vilken bil du har och detta står på insidan förarstolpen, insida tanklock eller i instruktionsboken. Detta förutsatt att bilen du har är typade med rätt däckdimension. Om nu däckkillen säger: "- Ähh vi kör alltid 2.8 bar på dessa däck" så slå han på fingrarna och säg att han har fel fel fel. Läs på, gör om, gör rätt.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]