Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ast
Någon som har lite koll på dessa?
Det är så att min bil går väldigt korta sträckor och ibland några få dagar i veckan. Har en elstolpe på parkeringen till värmare som jag använder när jag skall ha bilen. Tanken var att ha laddare där istället dom dagarna jag inte skall ha den. Problemet med strömmen är att den är termostat styrd så när det är -10 och kallare så får man max 3 tim ström. Sen går det neråt med beroende på temp. I halvtimmes steg som kortast får man 30 min.
Tänkt att ha den vintertid. Men är det någon ide att köpa tex en finare ctek el liknande. Hinner den göra någon nytta eller jan jag lika gärna köpa bensin för pengarna och låta bilen stå och gå istället .

//Andreas
av Rådlös
Det beror ju på A: Hur mycket ström ditt batteri behöver för att bli fullt igen. B: Hur mycket ström din laddare kan ge.
Typiskt för billaddare brukar vara 5 Ampere som max. Men det kan nog variera?
När det gäller "torra" batterier som nikel-metallhydrid och andra så heter det ju att man inte skall avbryta laddningen i förtid. Detta gäller dessbättre inte för bly/syrabatterier. Där kan man avbryta om det skulle behövas. Men ett bly/syrabatteri far illa av att inte vara uppladdat. Spänningen får inte understiga 11,4 volt någon längre stund.
Det har funnits utrustning från Volvo som har kopplat ihop både motorvärmare och batteriladdare i en styrd enhet på samma kabel. Kolla om det finns fortfarande.
av ast
Jo jag har kollat på dom. Det är Calix som gör en laddare som är plug n' play på mitt befintliga system som Volvo monterat med kupé uttag och blockvärmare. Dock så är den rätt kass för sitt pris jämfört med andra "lösa" laddare.
Batteriet jag har nu är inte dåligt på något sätt tänkte mest som lite underhåll men då kanske den får stå på jämt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Med så kort laddtid skulle jag gå upp på 7amp varianten av Ctec. ,3.5 A varianten hinner ju inte med så mycket.
av umekille
Glöm inte ställa in c-tek laddaren då du kopplat den.
så håller den inställningen sålänge du inte kopplar bort den från
batteriet... iskristallmärket ger mest laddström men är onödigt
koppla in på underhållsladdning.
av Cox
ast skrev:Jo jag har kollat på dom. Det är Calix som gör en laddare som är plug n' play på mitt befintliga system som Volvo monterat med kupé uttag och blockvärmare. Dock så är den rätt kass för sitt pris jämfört med andra "lösa" laddare.
Batteriet jag har nu är inte dåligt på något sätt tänkte mest som lite underhåll men då kanske den får stå på jämt.
Jag anser verkligen inte att den är kass för sitt pris, kan inte bli mycket enklare i med motorvärmar kabeln och du får underhållsladdning på köpet.
Har fungerat riktigt bra för mig. Har räddat mig flera gånger under vintern när jag kört värmaren lite för mycket och laddat ur batteriet. men smaken är ju som baken :-)
av ast
Jo de e klart att det är ett smidigt system med allt på samma kabel. Kollade lite på calix nu och såg att dom hade en som gav 7A har bara sett 5A innan. Hittar dock ingen på nätet som säljer den. Tänkte man kunde få en hum om priset.
av ast
Lucif3r skrev:Är ju inte direkt komplicerat att koppla in en riktig laddare på motorvärmaruttaget om man nu vill det.
Nae det är väl bara och göra om kontakten. Men går den igång automatiskt när strömmen går på eller behöver man trycka på laddaren varje gång.?
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]