Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med en blandning av förtjusning och skräck, glädje och ångest undra ja vad jag gett mig in på.Är en inbiten saaboit med gammla 900 som favvobil i många år och frugan kör med glädje sin 9000 a50. Jag känner till bristerna och har vana att skruva i dom. Så blev jag då igår erbjuden att köpa en v70 awd 2.0t med 225 kusar till ett bra pris, me då jag inte känner mig så kunnig om denna främmande bil som man bara hört ska rasa man tittar fel på den, hittar jag mycket possitiva saker om den då jag börjar googla.

viscokoppling
vinkelväxel
regelbundna oljebyten
och
jämnslitna däck är nya ämnen som läses in snabbt.

och säljaren överöses med frågor från mig, rädd som man är för otrevliga övraskningar som man vet man ändå kommer råka ut för hur noga man än kan vara...

viscokopplingen- nybytt
vinkelväxel -nyrenoverad.
bytta dämpare 2009, till om möjligt ännu sämre ( 1150 kr st visar kvittot)
2011 nedslag på dämpare. bra dämparbyte ..... ny dämpare måste fixas 1500 kr
kamrem bytt, ( skovelhjulet i vattenpumpen hade lossnat) hur går sånt till?
ojämnslitna sommardäck, 2 st utslitna helt, vintersula lider av ett punka. usha dyrt redan nu. minst 2000 för åretrunt däck.
servo oljan borta, tom behållare- var är läckaget, styrväxel 3100 kr beggagnad....
och sen hör jag en dålig drivknut.....

skulle jag avstått, eller gjorde jag rätt som köpte.

vad fick jag betala? gissa så ska jag berätta .

kommer jag bli nöjd med dennabil eftr att ha kört bara saab, tyckte den kändes väldigt bra på vägen och skön att köra på en lilla provtur som blev.

avstlld obes.
a
av *pettson*
Det verkar vara en mycket väl omhändertagen bil där allt verkar vara trevligt och sant (enligt beskrivning).
Med tanke på nyrenoverade saker, som inte har några detaljer som går att köpa och renovera med och utbytta detaljer som inte går igenom sbp.
Tja då verkar det vara en ypperlig affär. Det är säkert nybytta länkarmsbussningar bak också? Eller så är dom *felfria*
Dom brukar se ut lite som sprängda ankor vid runt 25000 mil och ge dom mest märkliga väghållningseffekter som ingen verkar upptäcka.
Bilprovningen verkar däremot inte se dom alls.
Packbox mellan motor och låda får man förmoda inte behöver bytas, eller är utbytt?

Bilen kan vara ett bra köp på fullaste allvar.
Det vill säga om man köpt den för 3-5 tusen kronor och redan innan är inne på att själv bygga sej sin bil bit för bit för att veta vad man har.
Om köpet är bra eller ej beror ju på massor av faktorer.
T ex,
Hur långt har den gått? Samt, finns det något som styrker detta? Det är ju en import som det gillas att skruvas på.
Vad betalade du?
Vad är det för årsmodell?
Hur är skicket för övrigt? Rost? Taskig inredning? osv
Vad har den för utrustning?
När blev den importerad? Privatimport eller företag/bilhandlare?
Hur mycket kan du skruva själv? Har du tummen mitt i.. och måste lämna bort bilen för minsta lilla så har du definetivt gjort ett dåligt köp, om du inte är gjord av pengar.

Du gav ju liksom inte mycket information om bilen...

Överlag tycker jag dock den låter som ett mycket sämre köp än min V70, som jag gav ~10k för (15k paketpris med 855an :p) med några skitfel, mer eller mindre rostfri. Det finns så klart massor att göra på min V70, men det spelar inte mig någon roll då jag tycker det kul att hålla på. Jag är toknöjd med köpet(köpen)

Men en gissning på vad du gav, baserat på den info du har gett - 7000kr.

V70 är jäkligt bra bilar, ingen tvivel om saken. Men det är en gammal bil (minst 12år), så allt beror på hur välbehållen den är. En risig bil är alltid en risig bil, oavsett modell och märke.
Får fyla på med lite mer info om bilen.

halvskinn, fin invändigt, eltaklucka, elhissar, ac-fungerar bra, rost? inte en synlig prick.

blir dock orolig för styrväxeln nu, men ändå inte. Vet vem köparen är och han är ingen mekaniker, skulle få nr till mekanikern som mekat med bilen, ska nog ta det och så kanske infon blir korrigerad, kanske bara har en framhjulsdriven bil, men det bekymmrar mig inte om så skulle vars, får väl fortsätta köra framhjulsdrivet då:-).

25000 mil, kvitton på service och verkstadsbesök, beiktningspapper (en lunta med historik)

bilen är en 97a.

priset då.

3000 kr
För 3000 skulle jag helt klart köpa den. Om inte annat som reservdelsbil. Men då skruvar jag som sagt gärna själv.
Dock tycker jag det låter lite väl billigt, om den är så pass utrustad och fin som du säger. Det lär säkert vara andra fel som du inte vet om.

Ang FWD vs AWD. Ur ren ekonomisk synpunkt är ju FWD helt klart ett bättre alternativ, då lagning av AWD'n inte är direkt billig.
Dock kan man ju göra som så att man tar bort kardan och kör FWD, sen bara koppla på kardan inför besiktningen. Det bör förhindra att AWDn rasar på ett bra tag.
liten uppdatering här då, och en fråga angåene larm.

bilen har trac, är det extrautrustning?

Sen undra jag vad som kan orsaka att tempmätaren går upp och ställer sig på mitten när motorn är kall...

bilen är sladdrig bak, men dåliga dämpare är ju orsaken, plus de sprängda ankorna som pettson kall dom :-) Är det vanligt att packboxen ger upp runt 25 inte läst något om det tidigar.

och så en sista fråga.

Har ju som jag sa tidigare åkt 9000 som är utrustad met imobilazier, aka startspärr. denna aktiveras om bilen lämnas olåst 5 minuter ungefär, är det samma med volvo v70 eller måste man aktivera den via dosa.

upptäckte även till förtret att nyckrln ej passade dörren.... vad är det lixom..... dosan är glapp, kan man programera in själv som på SAAB... :-) nu retades jag.
jo tänkte väl lite så när ja bestämde mig för att köpa. drage är inte mer än 4-5 år heller och har instruktionsbok för den som behövr det också tex.

hur vanligt är det med glaslucka? i saabvärlden är de lite mer lyxigt och ännu ovanligare.

har suttit och bläddrat i lite papper under kvällen, nästan full historik med bes papper sedan importen 2003.

nästan alla stämplar i serviceboken finns, bara senaste 25000 (eller därkring)som fattas, men den kommer att göras ifall inte bilen rasar helt, eller kostar för mycket att fixa.

ny luftmassemätare 2008, bytt på volvo, eller bilbolaget som de heta. känns lite kul att ha två likvärdigt gamla fina bilar, 9000 a50 och denna v70 awd, men trots att denna bilmoodell verkar har mer problem så står de högre.. och dessutom med lika mycket krut under huven, tror dock saaben har mer bottendrag. annars dra de jämt skägg.
,
tracs är inte standard, min har det inte t ex.

En kass tempgivare kan ge roliga mätarvärden (+ andra mindre roliga saker). Relativt vanligt fel och inte dyrt att byta.

Jag vet inte exakt hur och när immobilizern aktiveras, men det sitter ett chip i nyckeln som avläses när bilen ska startas.
Stämmer inte chippet med vad som är programmerat i bilen så går den ej att starta. Så har jag fattat det som iaf.
Du behöver iaf inte aktivera immo'n med fjärrkontroll eller liknande.

Du kan inte programera in nya larmdosor själv, utan det måste volvo göra för en skaplig slant, tyvärr. Hade du köpt en 850 med vgaii larm så hade du kunnat programera in dosor själv :)

Glaslucka är väl både vanligt och inte vanligt. Inget direkt speciellt.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]