Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

http://www.blocket.se/vi/9785122.htm?ca=14_s
2002-06-30 Bilen lev till kund.
2004 hade bilen gått 10850mil. alltså på två år.
enligt den räkne formen borde bilen gått runt 20.000mil 2006.

http://www.blocket.se/vi/9455735.htm?ca=14_s
2001-10-30 Leverans
2004-07-09 hade den gått 12898mil.
Vi räknar då på att den gått runt 4000mil om året
och borde idag gått runt 20.000mil.

http://www.blocket.se/vi/9434598.htm?ca=14_s
2003-04-23 hade den gått 12085mil.
antar att han har backat sen dess.
av jbl
Man blir ju bedrövad :evil: över allt fusk :evil:
av Daddan
Ja det verkar fuskas en hel del och detta gör ju det inte lättare för de som ärligen köper en kontrollerad bil utomlands och försöker sälja den senare i vårt avlånga land. Även svenska bilar är ju skruvade ibland! Det är inte konstigt att man får leka detektiv när man letar bil!
av NCR
Skulle aldrig falla mig in att köpa en importerad bil i sverige av nån "Mulla Ärligt Bilet HB". Räcker med att man tar en sväng förbi Backaplan och alla de fuffensnissar som håller till där för att få allt vatten man behöver på sin kvarn...
av Pebben
Jag har haft en bilfirma (mindre) och vi sålde mest importerade bilar, vi var väldigt noga med att kontrollera bilarna mot chassinummer så att det inte fanns några konstigheter med mil eller krockskador.
Nu har vi slutat med det och tyvärr för alla andra seriösa är det noga bara att lägga ner också för alla dessa fuskare förstör ryktet.

Det som förvånar mig lite är att inte myndigheterna försöker komma åt detta eftersom det är rätt så mycket pengar som vi stackars privatpersoner blir lurade på. Att det inte samarbetas mellan länder/myndigheter mer. Nu verkat det som att parkeringsböter är löst till granländerna och det verkar ju tydligen vara viktigare att vi skall betala 500kr för en felparkering i Danmark än att bli lurade på 10tusentals kronor av en dansk...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker det är skitsvagt att tillverkarna inte gör bilar som inte går att skruva, det är ju skitenkelt att ta fram. Tex.

-Lagra miltalet i ett minne UTAN programmeringsinterface så kan du inte hacka det via portar eller interface. Se till att ställingen bara kan räknas fram av hastightespulsen

-Lägg det i samma kretsar som själva motorstyrningsdatorn, ECM eller vad den nu heter.

Då skulle det bli alldeles för dyrt och tidsödande då det kräver att man köper ny ECM och skurvar fram den vilket skulle ta några hundra timmar.

Nä, biltillverkarna verkar skita helt i att ha någon säkerhet här.

Det skulle stoppa 99% av all skruvning då det kostar alldeles för mycket
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brainded skrev:Samtliga av dina punkter ser jag tyvärr som möjliga att hacka utan större problem om bara intresset finns.

/Anders
Tala gärna om hur....
av Marbas
Har ingen konfronterat säljarna med uppgifterna som Branx tagit fram? Vad säger dem? Jag blir i alla fall rejält lack på alla jä..a bedragare. En annan är ju hederlig och sköter sitt. I värsta fall borde man ju kunna polisanmäla försäljarna för bedrägeri...
Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:
Brainded skrev:Samtliga av dina punkter ser jag tyvärr som möjliga att hacka utan större problem om bara intresset finns.

/Anders
Tala gärna om hur....
När det gäller ettor och nollor så är jag av åsikten att allt går att manipulera. Däremot kan det vara olika svårt men finns en stor ekonomisk vinst så finns även intresset att lösa det.

Vad hindrar t.ex. att man manipulerar hastighetsmätarsignalen?

Bilfirmorna lagrar ju dessutom miltalen på fler ställen än mätaren i instrumenteringen så nog har de försökt göra det svårt allt.

/Anders

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]