Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Letat och letat efter en tråd som passar in, men inte hittat något (i mitt tycke).

Har en v70 classic -00 och har haft bilen i ett halvår ( gått ca 24 000 mil nu). Den senaste månaden har den börjat låta. Först började den låta när den stått kall och man ska köra iväg. När dragläget hittas tjuter den till, ganska högt. Sen försvinner det efter några start/stopp. Det låter lite som en gäll tuta.
På senaste tiden har den börjat tjuta när man kör i 70-90 km/h och runt 110 km/h också. Den tjuter även om cruisen är på, så det uppstår inte bara vid belastning i form av gaspådrag. Det är samma sorts oljud vid dragläge som när den rullar, men det hörs inget vid tomgång och inget när man varvar den heller.

Någon som har en aning om vad det kan vara för problem?

Det andra problemet med bakluckan är att den inte låser när man låser centrallåset, varken med fjärren eller med nyckel. Nu finns inget lås i luckan så där kan vi inte låsa den. Larmet går när man öppnar luckan om bilen är låst.
Vad kan detta vara? Nåt mekaniskt måste vara trasigt eftersom larmet fungerar.

Mycket tacksam för svar! :D
Duskriver att du provat låsa med både fjärr och nyckel, menar du då att du provade med att låsa centrallåset med nyckeln i förardörren. Har du möjlighet att låsa bakluckan separat med nyckel, om det går är det med stor sannolikhet ett kabelfel mellan kaross och baklucka, ett vanligt fel på kombibilar.

Mvh GK
Svårt att veta exakt var ljudet kommer ifrån, mer än framifrån, och det låter lika mycket från förar- som passagerarsida. Det påverkas inte av svängar, gupp etc utan kommer endast vid dragläget när den varit kall och när man kör i nämnda hastigheter. Och eftersom den låter så högt så tror väl folk att man tutar på dem, för de tittar långt efter en när på motorvägen. Ska ha in den på verkstan idag för byte av sensor till ac:n, så de kan kanske lokalisera det bättre där än vad jag kan.

Bakluckan har inget eget lås. När vi lyfte på den lilla "låsluckan" satt där bara en svart plastbit.
Men vi provar att lyfta bort inredningen och kolla efter om något har pajat.
Tack för svaret :)
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]