Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst att man inte får ha mindre däck fram än bak för då tror viscon att bilen slirar och är aktiverad hela tiden - ras. Men om jag sätter mindre däck bak - varför aktiveras inte viscon då ?
Hasso skrev:Har läst att man inte får ha mindre däck fram än bak för då tror viscon att bilen slirar och är aktiverad hela tiden - ras. Men om jag sätter mindre däck bak - varför aktiveras inte viscon då ?
Även efter vad jag hört är det viktigt att däcken är jämförbara runt om och sen frågar jag som Lucif3r, varför ha olika däck fram och bak?

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
För att minska risken för vattenplaning bak är Volvos rekommendation baserad på säkerhet att de bästa däcken sätts bak, dvs de mest slitna/minst diameter fram.
Sätter du de mindre däcken bak får du istället lägre momentuttag via kardanaxeln vid normalkörning, detta sänker oljetempen i vinkelväxeln och minskar därigenom haveririsken (det är alltså inte i första hand viscokopplingen som du riskerar genom att ha mindre däck fram).
Du får själv välja säkerhet eller mindre risk att förstöra vinkelväxeln.
Henke3 skrev:För att minska risken för vattenplaning bak är Volvos rekommendation baserad på säkerhet att de bästa däcken sätts bak, dvs de mest slitna/minst diameter fram.
Sätter du de mindre däcken bak får du istället lägre momentuttag via kardanaxeln vid normalkörning, detta sänker oljetempen i vinkelväxeln och minskar därigenom haveririsken (det är alltså inte i första hand viscokopplingen som du riskerar genom att ha mindre däck fram).
Du får själv välja säkerhet eller mindre risk att förstöra vinkelväxeln.
Så det är vinkelväxeln som rasar först vid fel dimensioner på däck?
Det är så att två däck är på 5mm och de två andra på 3mm, dock samma märke och dimension. Jag vill inte riskera vinkelväxeln men samtidigt vill jag inte slänga ut fyra tusen i däck på en bil som är värd femton tusen.
Det är så att två däck är på 5mm och de två andra på 3mm, dock samma märke och dimension. Jag vill inte riskera vinkelväxeln men samtidigt vill jag inte slänga ut fyra tusen i däck på en bil som är värd femton tusen.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]