kamilenski skrev:Om du har ett slutet system och påbörjar fyllning,
kommer trycket att stiga från noll till ca 3,5 Bar vid 20 grader för r134a.
Det är då gasen börjar bli flytande!
Om du fortsätter att fylla på, kommer trycket INTE att förändrats!
Därför väger man tuben före och efter påfyllningen !
Alla automatiska AC maskiner har denna funktion inbyggt.
Och AC killar kan använda rätt mängt gas som ska till en bil till exempelvis 9 bilar!
I min Volvo V70N-07 skulle man fylla på 900gram. Därför är det viktig att man har med en ärlig AC tekniker att göra!
Kan rekommendera http://www.autocool.se/
Han är dessutom medlem här på forumet! Som AutoCool

Det blir samma tryck i dessa slutna behållare om man fyllt på samma gas och kollar trycket vid samma temp!
Din bild är bra, men... Du förbiser en sak.
Vid ett visst tryck kommer gasen att bli vätska. För att bygga upp vätska på det sättet som dina bilder beskriver innebär det att du fortsätter fylla på gas efter att du nått den kombination av tryck och temperatur vid vilken den blir vätska. Som exempel, vi antar att den blir vätska vid 35psi och 20 grader celsius. När du når 34psi fyller du långsamt och stannar exakt vid 35. Ingen gas finns "över" till att bli vätska.
Om du istället tänker att jaja, jag trycker i lite till, så kommer du att kunna fylla på en hel del gas, men trycket fortsätter vara det samma. Märkligt tycker du, kanske finns det lite mån för extra? Bara bra, eller hur?
Vips så sitter du med ett system halvfullt med vätska och halvfullt med gas, men du är lika nöjd ändå, för din mätare av trycket på gasen är ju på en bra nivå.
Detta undviks genom att fylla försiktigt och absolut inte fortsätta bortom den nivå då gasen kondenseras till vätska. Tabeller finns på när detta sker. De flesta tillverkare/ÅF av fulfyllning tycks ha detta. Envirosafe hade det, t.ex.
Jag är fullt medveten om att det bara är en relativt ful snikfix att fylla själv, men det är extremt vanligt i resten av världen och inte alls den raketforskning som autocool vill påskina.
V40:

Alltid på Evolution diesel.