Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirJon
isak skrev:Det kräver kunskaper att veta hur systemet är uppbyggt innan ni börjar laborera!
Det kan straffa sig dyrt.
Isak
Kan säkert bli dyrt om man är alltför nyfiken. Eller så kan det bli bra.
Dock inget för mig. Men gillar inte betala nåt för inget..
av kamilenski
Vill man göra det?
Varsågod!

Öppna ventilen med motorn avstängd.
Släpp ut all gas.
Starta bilen och fyll på en burk som ni vet vikten på! Det bör ABSOLUT inte bli mer än systemet ska ha!
För gasolen ca hälften av r134a.

Gasolen behöver ingen olja/smörjning. Det som är kvar i systemet räcker gott och väl.
Sen kommer det att funka under en viss tid. Ni har läckage ju! Bara göra om.
Om trycket försvinner mycket fort,typ inom 1 -2 dygn, börja med att vädra kupen innan ni startar bilen.
Ni kan ha gasol där :) och det kan bli ett litet boom. Risken är pytteliten, men finns. Iaf enligt mig.
Användarvisningsbild
av sirJon
kamilenski skrev:Om du har ett slutet system och påbörjar fyllning,
kommer trycket att stiga från noll till ca 3,5 Bar vid 20 grader för r134a.
Det är då gasen börjar bli flytande!
Om du fortsätter att fylla på, kommer trycket INTE att förändrats!
Därför väger man tuben före och efter påfyllningen !

Alla automatiska AC maskiner har denna funktion inbyggt.
Och AC killar kan använda rätt mängt gas som ska till en bil till exempelvis 9 bilar!
I min Volvo V70N-07 skulle man fylla på 900gram. Därför är det viktig att man har med en ärlig AC tekniker att göra!
Kan rekommendera http://www.autocool.se/
Han är dessutom medlem här på forumet! Som AutoCool

Bild
Det blir samma tryck i dessa slutna behållare om man fyllt på samma gas och kollar trycket vid samma temp!
Det var rätt enkelt som du beskrev. Förutsatt att man vet vad tuben i en Volvo och deras olika modeller väger. Är nog ganska samma.
Men vem vet vad de lurar på en..
AutoCool, here i come.
Användarvisningsbild
av erikn
kamilenski skrev:Om trycket försvinner mycket fort,typ inom 1 -2 dygn, börja med att vädra kupen innan ni startar bilen.
Ni kan ha gasol där :) och det kan bli ett litet boom. Risken är pytteliten, men finns. Iaf enligt mig.
Det där gäller även senaste årsmodellerna av bilar, då r134a ska ersättas med r1234yf. Köldmedieindustrin har tidigare argumenterat mot gasol med att det är brandfarligt. Nu helt plötsligt är det inte ett problem längre då deras nya köldmedium är lika brandfarligt som gasol.

Läs t.ex. den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=413765
Användarvisningsbild
av crumpets
kamilenski skrev:Om du har ett slutet system och påbörjar fyllning,
kommer trycket att stiga från noll till ca 3,5 Bar vid 20 grader för r134a.
Det är då gasen börjar bli flytande!
Om du fortsätter att fylla på, kommer trycket INTE att förändrats!
Därför väger man tuben före och efter påfyllningen !

Alla automatiska AC maskiner har denna funktion inbyggt.
Och AC killar kan använda rätt mängt gas som ska till en bil till exempelvis 9 bilar!
I min Volvo V70N-07 skulle man fylla på 900gram. Därför är det viktig att man har med en ärlig AC tekniker att göra!
Kan rekommendera http://www.autocool.se/
Han är dessutom medlem här på forumet! Som AutoCool

Bild
Det blir samma tryck i dessa slutna behållare om man fyllt på samma gas och kollar trycket vid samma temp!

Din bild är bra, men... Du förbiser en sak.

Vid ett visst tryck kommer gasen att bli vätska. För att bygga upp vätska på det sättet som dina bilder beskriver innebär det att du fortsätter fylla på gas efter att du nått den kombination av tryck och temperatur vid vilken den blir vätska. Som exempel, vi antar att den blir vätska vid 35psi och 20 grader celsius. När du når 34psi fyller du långsamt och stannar exakt vid 35. Ingen gas finns "över" till att bli vätska.
Om du istället tänker att jaja, jag trycker i lite till, så kommer du att kunna fylla på en hel del gas, men trycket fortsätter vara det samma. Märkligt tycker du, kanske finns det lite mån för extra? Bara bra, eller hur?
Vips så sitter du med ett system halvfullt med vätska och halvfullt med gas, men du är lika nöjd ändå, för din mätare av trycket på gasen är ju på en bra nivå.

Detta undviks genom att fylla försiktigt och absolut inte fortsätta bortom den nivå då gasen kondenseras till vätska. Tabeller finns på när detta sker. De flesta tillverkare/ÅF av fulfyllning tycks ha detta. Envirosafe hade det, t.ex.

Jag är fullt medveten om att det bara är en relativt ful snikfix att fylla själv, men det är extremt vanligt i resten av världen och inte alls den raketforskning som autocool vill påskina.
Användarvisningsbild
av Mabuse
crumpets skrev:
kamilenski skrev:Bara ni inte överfyller! Hoppas ni har vett i skallen och väger burken före och efter!
Trycket säger inget om mängden!

Edit. Stavfel
I ett slutet kärl står trycket i direkt relation till mängden.
Detta stämmer så länge gasen inte börjar kondenseras på grund av trycket. Men så är det inte normalt i ett AC-system.

När det inträffar har du nått max-tryck för gasen och ju mer gas du trycker i så kommer den gasen att kondensera och inte bygga på högre tryck. Du får bara en större mängd gasol-vätska.
av kamilenski
Tack Mabuse!
Användarvisningsbild
av Mabuse
crumpets skrev:Om du istället tänker att jaja, jag trycker i lite till, så kommer du att kunna fylla på en hel del gas, men trycket fortsätter vara det samma. Märkligt tycker du, kanske finns det lite mån för extra? Bara bra, eller hur?
Vips så sitter du med ett system halvfullt med vätska och halvfullt med gas, men du är lika nöjd ändå, för din mätare av trycket på gasen är ju på en bra nivå.

Detta undviks genom att fylla försiktigt och absolut inte fortsätta bortom den nivå då gasen kondenseras till vätska. Tabeller finns på när detta sker. De flesta tillverkare/ÅF av fulfyllning tycks ha detta. Envirosafe hade det, t.ex.
Och hur vet du att det inte ska finnas en viss reservoar av gas i vätskeform?

AC-systemet består av två delar, En högtrycksdel och lågtrycksdel. Det är inte säkert att första centilitern gas i flytande form betyder att det finns tillräckligt stor mängd för att AC:n ska fungera som det är tänkt: du kan få nära vakuum i lågtrycksdelen under drift, och ändå inte fullt tryck i högtrycksdelen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mabuse skrev:
Spoiler »
Detta stämmer så länge gasen inte börjar kondenseras på grund av trycket. Men så är det inte normalt i ett AC-system.

När det inträffar har du nått max-tryck för gasen och ju mer gas du trycker i så kommer den gasen att kondensera och inte bygga på högre tryck. Du får bara en större mängd gasol-vätska.
Det var exakt det jag sade.
Användarvisningsbild
av crumpets
Mabuse skrev:
Spoiler »
Och hur vet du att det inte ska finnas en viss reservoar av gas i vätskeform?

AC-systemet består av två delar, En högtrycksdel och lågtrycksdel. Det är inte säkert att första centilitern gas i flytande form betyder att det finns tillräckligt stor mängd för att AC:n ska fungera som det är tänkt: du kan få nära vakuum i lågtrycksdelen under drift, och ändå inte fullt tryck i högtrycksdelen.

Det vet jag inte. Jag antog helt kallt att de flesta ac-system inte har någon reservoir. Mtp hur vanliga ful-kitten är i buntvis med länder kände jag att jag kunde kosta på mig den gissningen, eftersom alla dessa top up-kits skulle bli mer eller mindre värdelösa i alla länder de används om det var ett tillräckligt stort problem.

Dessutom mäts ju trycket under gång på lågtrycksdelen. Så hur det skulle kunna vara nära vakuum på lågtryckssidan medan manometern visar en helt annan siffra (fortfarande på lågtryckssidan) går över mitt förstånd. Men jag är här för att lära mig så upplys mig gärna för du brukar i ärlighetens namn vara påläst och detta är som sagt baserat på antaganden från min sida.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]