Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hollan skrev:etanolproblem? inte på 2,5ft 2,0f kanske men det är inte vanligt längre där heller volvo verkar ha fått bukt med vandrande tomgång på 2.0f nu
dyr service på 2,5ft kör du under 2000mil om året blir den billigare än övriga bensin och diesel pga att oljebytet på 1500mil räknas som en årsservice och kör man mer än 3000mil så är det fortfarande diesel som gäller
en nackdel till med t6 är dyr skatt den ligger i diesel klass på skatten
Taxi Stockholm rapporterar problem med långmilade FT - många har fått motorer och toppar utbytta.
Dyr service vid 9000 mil pga ventiljustering
I övrigt korrekt, kör man 1500 mil/år el mindre blir det inte dyare att serva en 2,5FT än en vanlig.
sen kan jag tycka att marknadens etanolskräck är överdriven - kolla MRF-listan så är etanolbilar alltid billigare än motsvarande bensin - samma med bilpriser.se. För 2,5FT har jag inte hört om nån normalbilist som fått problem
PH
perhall skrev:Ingen av motorerna är ju helt safe....
D3 troligen samma som D5, högt nm-uttag per liter, kanske håller sämre än D5
PH
Den D3 som jag har är defenitivt inte samma som D5 så var du får detta ifrån undrar jag ?
Vad det gäller hållbarheten på motorn vet jag inget men jag är mycket nöjd med min iaf.
ezone skrev:
perhall skrev:Ingen av motorerna är ju helt safe....
D3 troligen samma som D5, högt nm-uttag per liter, kanske håller sämre än D5
PH
Den D3 som jag har är defenitivt inte samma som D5 så var du får detta ifrån undrar jag ?
Vad det gäller hållbarheten på motorn vet jag inget men jag är mycket nöjd med min iaf.
Samma moyorfamilj borde innebära liknande problem.../ph
Det är förstås lätt att slänga ur sig att 2.5FT har en dyr service vid 9000 mil. Men är den dyr jämfört med andra motoralternativ? Vet vi egentligen vad motorerna kostar att serva låt oss säga fram till 24000 mil? Nej, det vet vi inte. Det kanske döljer sig en rad dyra service på de andra motorerna? För just kostnaden för service verkar vara en väl bevarad hemlighet.

Visst är det imponerande hur motorjournalisterna lyckats lobba hårt för dieselbilar och vända ryggen åt biobränslena. Men det är bara att dra fördel av situationen. En bil som går på biobränslen har framtiden för sig men är lågt värderad. Borde vara ett självklart köp. Dieselbilar är nu högt värderade men deras framtid är tveksam vilket gör att det är något man bör undvika.
Hörde på radion att priserna på biobränslen ska höjas MYCKET KRAFTIGT!
kamilenski skrev:Hörde på radion att priserna på biobränslen ska höjas MYCKET KRAFTIGT!
Priserna går upp och priserna går ner. Allt handlar om priserna på råvaran. Men priset på fossiloljan går alltid upp, för den är en ändlig resurs.
kamilenski skrev:Hörde på radion att priserna på biobränslen ska höjas MYCKET KRAFTIGT!
Det du hörde var att majsskörden var dålig. Det kommer att påverka etanolpriset men inte priset på några andra biobränslen.

Hur mycket vet dessutom ingen, men temporärt kommer det absolut att bli dyrare. Är man bensinfrälst får man väl köra på bensin tills de fått fart på produktionen igen.
tja fortfarande över 4kr/l billigare för e85
att taxi stockholm har problem är inget som jag/vi råkat ut för här i söder där kärleken glöder :wink: här både jag och ts bor
sen kan jag erkänna att någon extrem långmilad 2,5ft har jag inte råkat ut för än men upp till 20000mil är dom problemfria och ts kommer nog inte köpa nått som har rullat dom milen ändå för då kan han lika bra behålla sin gammla kärra
att det förekommer att topparna byts på långmilare är jag medveten om och i dom flesta fallen rör detta 09 och jag har en stark misstanke på att det är därför volvo införde ventil koll/justeringen på 2010-2011or
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]