Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
De är rätt bra de där faktiskt. Tyvärr så stannar de inte när man släpper knappen. Det hade ju vart smidigt.

Men man kan ju inte få allt för 375:- :)
av Dicer
Hur funkar kraften (nm) i de där billiga mutterdragarna?
Drar dom inte runt 300nm vilket är för mycket = man behöver köpa till nåt momentskaft eller vad det heter?

Jag är inte så bra på det där med kg/nm, vad som behövs men jag har fått för mig att de där kan dra sönder tex. alufälgar?
av jbl
Jag har en sådan mutterdragare och är mycket nöjd med den. Haft den i två år nu utan några som helst problem.

Stannar inte maskinen så är det något fel på den.

Använder man inte huvudet så går det kanske att dra på tok för hårt.

Jag har en moment nyckel som jag efterdrar med. Brukar dra 140nm.
Användarvisningsbild
av _Rick_
jbl: alltså med stannar menar jag att den stoppar (bromsas) när man släpper knappen. Den slutar ju att snurra, men det blir ju några extravarv innan elmotorn stannat helt :)
av jbl
Aha då är jag med vad du menar Rick. Det har du rätt i att den stannar inte bums efter man har släppt knappen.
av Dreamb
har inte använt den än.. men drar den för hårt eller är det lagom?
av Dicer
Är det inte så att dom drar för hårt OM man inte släpper knappen ganska snabbt när den dragit till?
av jbl
Nöter man på för länge så blir det lite för hårt. Själv låter jag den slå några slag när skruven är i botten. Det brukar då bli runt 140nm när jag kontrollerar med min moment nyckel.

En sak är säker det blir inte lika hårt draget som däck verkstan drar utan långt ifrån. Denna maskin är mycket svagare.
Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]