Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinus3
Pendlar för tillfället 5 mil om dagen enkel väg till mitt sommarjobb i en 945 -94.

Har som mål att ta mig 100 mil på en tank(75-liters tank) Har provat en del med E85 men efter att ha bytt bränslepump 2(!) gånger kör jag numer på bensin.. Inte för att den skulle dra mindre på E85 kanske, det är mest billig drift jag är ute efter men 100 mil på en tank känns som ett bra mål när den brukar dra 0.8 landsväg.

Vägen är väldigt bensinsnål med högsta hastighet 80 km/h så första steget är naturligtvis att hålla sig till det. Har också börjat lägga ur växeln och rulla i nedförsbackar och in mot korsningar. Jag tror detta ofta sparar bränsle jämfört med att motorbromsa då man ofta kan rulla långt på friläge även om bilen drar lite grann.

Har 2.6 bar i däcken. Bra eller kan man ha i mer?

Har läst någonstans att det kan gå lite billigare om man tar ur luftfiltret så det ligger inne i bilen. Dumt??

Igår tog jag även bort fläkten utan att bilen kokade på vägen hit. Är det dumt? Behövs fläkten vid landsvägskörning? Vad händer om det blir 30 grader varmt?

Idder eller fördömanden om detta? Byta bil är kanske enklast vilket jag också funderar på men jag gillar min volvo..
Senast redigerad av 1 martinus3, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Enligt dinaberäkningar så ska din bil dra 0.75 liter per mil! Tror du detta är möjligt? Det tror inte jag. Det är bara dumt att frikoppla i nerförsbacken (istället för att släppa gasen bara) eller att köra utan fläkt eller filter.Du skadar bilen mer än du tjänar på sparad bensin..Få se om proffsen håller med mig.
Senast redigerad av 2 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
av martinus3
sicnarf skrev:Enligt dinaberäkningar så ska din bil dra 0.75 liter per mil! Tror du detta är möjligt? Det tror inte jag. Det är bara dumt att frikoppla i nerförsbacken eller att köra utan fläkt eller filter.Du skadar bilen mer än du tjänar på det.Få se om proffsen håller med mig.
Jag tror det men vet inte. Har kört samma sträcka tidigare och brukade då landa på 0.8 men då låg jag ofta i typ 100 och nu ligger jag under 90 för det mesta vilket jag tror är lite snålare.

Köra utan filter kanske är dumt men att köra utan fläkt så länge bilen inte blir för varm kan väl inte skada??

Jag är öppen för allt :D
Vad händer den dag när motorn blir för varm då? Det kanske händer något i trafiken så det plötsligt blir fråga om krypkörning. Det enda rimliga du kan göra är att se till att bilen är välservad med fräscht luftfilter, hela luft och vakuumslangar, Fräscha tänddelar, fräscht bränslefilter, rätt olja som är fräsch, inga takräck och dylikt samt rätt lufttryck i däcken. En fart som ligger straxt ovan när OD går i är mest ekonomisk.

Mvh GK
av martinus3
Kloge skrev:Luftfilter ska man inte köra utan.
Sätt in en elektrisk kylfläkt . 940's med ac har elfläkt om jag inte är ute och snurrar. Kolla på skroten
Ok, får sätta tillbaka det då..

Jo, skulle man kunna kolla, har ingen bra skrot i närheten tyvärr.
av martinus3
White skrev:Jag har kört till Stockholm (65mil enkel resa) på 0,74l/mil på blyfri 98 med vår 745 med B230F! Så det går!
Nu är iofs detta den enda B230 jag någonsin lyckats få ner så mycket i förbrukning!
Låter bra. Nu är min sträcka inte alls så lång men det tar trots allt inte så lång tid att komma upp i temp nu på sommaren så jag tror inte det ska göra så stor skillnad att jag bara kör fem mil åt gången.
av martinus3
gnestakalle skrev:Vad händer den dag när motorn blir för varm då? Det kanske händer något i trafiken så det plötsligt blir fråga om krypkörning. Det enda rimliga du kan göra är att se till att bilen är välservad med fräscht luftfilter, hela luft och vakuumslangar, Fräscha tänddelar, fräscht bränslefilter, rätt olja som är fräsch, inga takräck och dylikt samt rätt lufttryck i däcken. En fart som ligger straxt ovan när OD går i är mest ekonomisk.

Mvh GK
Vet inte? Den dagen.. Nej men det är naturligtvis sant.

Provade att plåga bilen i en backe precis efter att jag tagit bort den för att sedan stanna för att se om den blev varm utan att märka något.
Kolla at alla bromsar inte hänger på, nytt luftfilter och pumpa däcken til max lufttryck. Håll hastighet< 80 km/t, ta ur skrot och reservhjul, av med (körlysning)/gps/radio. Håll varvtal lågt på motoren, kör "smart", bygg upp fart förut för uppförsbackar, rulla inn mot ljuskryss, etc.

Edit: Kör med gamla däck med minimalt mönster och hård gummi och kör inte med öppna fönster.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]