Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag tror inte de har med renegereringen (stavning?) att göra, Jag upplever vibrationerna (som att köra på en tvättbräda) på jämn gas vid 1600 varv med svagt motlut precis som flera andra beskriver och då är inte rengöringen aktiv, när den är de märker Jag att den går tyngre,dävre ljud och färddatorn visar ständigt runt 2 liter/milen men rycker gör den inte. Någon som hittils fått förklaring?
av mati
dst02 skrev:Jag tror inte de har med renegereringen (stavning?) att göra, Jag upplever vibrationerna (som att köra på en tvättbräda) på jämn gas vid 1600 varv med svagt motlut precis som flera andra beskriver och då är inte rengöringen aktiv, när den är de märker Jag att den går tyngre,dävre ljud och färddatorn visar ständigt runt 2 liter/milen men rycker gör den inte. Någon som hittils fått förklaring?
Det var inte så jag menar heller. Jag menar alltså inte att den rycker/vibrerar mer under regenereringsprocessen. Det jag upplever är att den regenererar väldigt ofta. Det i sin tur kan bero på att bilen av någon anledning, som måste redas ut, producerar onormalt mycket sot. Är detta fallet så är det möjligt att EGR-en tar stryk. Den sotar igen så att säga. Bevisligen hjälper det åtminstone tillfälligt att byte EGR-en. Men efter ett tag så kommer ryckningarna tillbaka.
Vibrationerna åtgärdas dock INTE med ett EGR-byte verkar det som. Däremot så uppträder vibrationer vid samma varvtal och under samma omständigheter (lätt gas i svagt motlut) som ryckningarna. Mest uppträder de samtidigt. För mig är det onekligen så att det är två olika symtom för samma fel. (Hoppas jag har lyckats att kungöra mina nog så skruvade tankar på ett mer begripligt sätt denna gång :) )

Förresten:
Det har diskuterats här ett tag om vi alla är kanske lite för känsliga och att komfortnivån i DRIVEn inte riktigt är den vi förväntade oss.
Jag kan bara säga att den faktiskt går väldigt tyst. Till och med mycket tystare än t.ex. en D3 som jag kör ibland. Inget fel på komforten när det gäller tysthet. Här pratar vi dock om nånting helt annat.
För alla ni som inte riktigt förstår var vi pratar om: Det var nån som skrev tidigare att ryckningarna känns som om man kör genom vattenpölar hela tiden. Det är nog en rätt så bra beskrivning av hur det känns. Allvarligt talat så skulle jag inte ens acceptera ett sådant beteende på min åkgräsklippare. Jag har faktiskt försökt att härma ryckningarna genom att rycka med högerfoten. Full gas - ingen gas - full gas osv. Kan bara säga att det inte går att ens komma i närheten av hur "de äkta" ryckningarna upplevs. Vibrationerna har beskrivits som att köra på en tvättbräda. Har inget att tillägga. Hoppas det hjälper att få er att förstå. Det handlar verkligen inte om överdrivna förväntningar eller superhöga komfortkrav.
av dst02
Mati: Precis, de har inte med den knappa motorstyrkan att göra, bilen går för vad den är men ryckningarna är inte brist på effekt, vid 1600 varv så brukar den tugga på rätt bra :)
Jag ska ha in min bil den 13e för div grejer så vi får se om mekanikern känner av rycket i min bil under provkörning å kan ställa en diagnos .
E rätt så sugen på att byta bort skiten mot nåt annat men de va ju de där med inbytespris också ......
av Cox
Jag har nu läst dessa inlägg spaltmeter efter spaltmeter, det verkar ju som denna miljöbil suger fett. men har en fråga till er som äger den, hur var bilen när den var ny ? hoppade och hackade den då åxå ?
Om så inte var fallet lämna in bilen och hämta inte ut den förens problemet är löst, löses det inte byt bort skiten mot en D5:a gärna med Polestar då har ni garanterat inte dessa problem :D
av mati
Cox skrev:Jag har nu läst dessa inlägg spaltmeter efter spaltmeter, det verkar ju som denna miljöbil suger fett. men har en fråga till er som äger den, hur var bilen när den var ny ? hoppade och hackade den då åxå ?
Om så inte var fallet lämna in bilen och hämta inte ut den förens problemet är löst, löses det inte byt bort skiten mot en D5:a gärna med Polestar då har ni garanterat inte dessa problem :D
Nej, den gick jättebra när den var ny. Krånglet började för mig efter runt 2500 mil. Ditt förslag att byta bort den mot en D5:a fungerar visserligen på sätt och vis, det är också ett sätt att bli av med ett problem. :D
Men jag kan nästan garantera dig att de flesta som kör DRIVe har köpt bilen av en anledning. För mig personligen är en större motor inget vettigt alternativ. Däremot så skulle jag absolut kunna tänka mig byta den mot en snåldiesel eller hybrid av valfritt annat märke. Jag tar hellre en betydligt mindre bil än att jag byter mot en lika stor bil med mycket större motor. Men det är ju såklart ett individuellt beslut.
av dst02
Min gick bra som ny, helt tyst i inredningen, ac´n va tyst, inga ryck, snål å den gick jättefint men efter som mati skriver runt 2500 mil hände nåt, i mitt fall kanske redan vid 2000 mil.

Funderar också på å byta bort min men har tyvärr inte råd å lust att lägga massa pengar imellan på en D5 utan kanske förra generations V70 med bensinfemma å automat, de enda som får mig att rygga tillbaka är bränsleförbrukningsskillnaden :/
av mati
dst02 skrev:... de enda som får mig att rygga tillbaka är bränsleförbrukningsskillnaden :/
Just det. Det var ju därför man skaffade DRIVe:n. Sen var det förstås inte heller helt betydelselöst att bilen var många slantar billigare än de modellerna som är utrustade med större maskiner. I dag, alltså två år senare, går de större dieslarna, enligt vad Volvo anger, i princip alla lika snålt som en DRIVe (om det nu stämmer). Både D3 och D4 med manuell växellåda uppges släppa ut 119g. Så sett finns ingen anledning längre att köpa den lilla dieseln, om man nu är beredd att betala den rätt saftiga prisskillnaden för själva bilen. Som sagt, jag skulle hellre köpa en helt annan bil.
av Droopy
mati skrev:
dst02 skrev:... de enda som får mig att rygga tillbaka är bränsleförbrukningsskillnaden :/
Just det. Det var ju därför man skaffade DRIVe:n. Sen var det förstås inte heller helt betydelselöst att bilen var många slantar billigare än de modellerna som är utrustade med större maskiner. I dag, alltså två år senare, går de större dieslarna, enligt vad Volvo anger, i princip alla lika snålt som en DRIVe (om det nu stämmer). Både D3 och D4 med manuell växellåda uppges släppa ut 119g. Så sett finns ingen anledning längre att köpa den lilla dieseln, om man nu är beredd att betala den rätt saftiga prisskillnaden för själva bilen. Som sagt, jag skulle hellre köpa en helt annan bil.

förbrukning räknat efter utsläpp och verklig förbrukning skiljer sig som bekant markant åt. Fins ju såklart ingen som lyckas köra en D5a lika snålt som en D2a, EU cykeln har ju varit missvisande för alla bilmärken i alla år.

Om man sedan kör 1500mil el 4000mil per år spelar ju ochsp stor roll på motorval, kor du 1500mil per år spelar det ju mindre roll om bilen snittar 0.6 el 1liter, det blir ju småpengar i sammanhanget, drar det upp emot 4000mil böjar det bli kännbart i plånkan.

Dok så blir det ju en saftig prisskillnad vid nyköp om man går från en D2 till en D5.
av macx79
Hej!

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter. :)
Har en V70 1,6D Drive (MY-11, c:a 5000 mil) sedan ett par månader, efter ett par veckor så märkte jag dessa ryckningar vid lätt gaspådrag, precis som många beskriver. Var inne på verkstad för ett annat fel och då läste man felkoder, men där hittade man inga fel. Vi kom överens om att jag skulle köra lite till och se hur detta utvecklade sig, vilket jag även gjorde, utan förbättring. För en vecka sedan byttes EGR-ventilen, trots att inga felkoder fanns, samt att det även hade kommit en ny(!) programvara som laddades in. Provkörde bilen tillsammans med bilmekanikern efter bytet, och kände direkt att bilen var som en helt annan bil! :D Går mycket bättre på "låga" varvtal, jämnare på något sätt och ryckningarna är helt borta. Nu är det bara att hålla tummarna att detta inte kommer tillbaka...
Vet inte om det var EGR-ventilen eller den nya programvaran som fixade det, eller en kombination... :-)-)
av dst02
Spoiler »
De där skall Jag påpeka när min bil ska in i augusti :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregåede inlägg...
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 30
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]