dst02 skrev:Jag tror inte de har med renegereringen (stavning?) att göra, Jag upplever vibrationerna (som att köra på en tvättbräda) på jämn gas vid 1600 varv med svagt motlut precis som flera andra beskriver och då är inte rengöringen aktiv, när den är de märker Jag att den går tyngre,dävre ljud och färddatorn visar ständigt runt 2 liter/milen men rycker gör den inte. Någon som hittils fått förklaring?
Det var inte så jag menar heller. Jag menar alltså inte att den rycker/vibrerar mer under regenereringsprocessen. Det jag upplever är att den regenererar väldigt ofta. Det i sin tur kan bero på att bilen av någon anledning, som måste redas ut, producerar onormalt mycket sot. Är detta fallet så är det möjligt att EGR-en tar stryk. Den sotar igen så att säga. Bevisligen hjälper det åtminstone tillfälligt att byte EGR-en. Men efter ett tag så kommer ryckningarna tillbaka.
Vibrationerna åtgärdas dock INTE med ett EGR-byte verkar det som. Däremot så uppträder vibrationer vid samma varvtal och under samma omständigheter (lätt gas i svagt motlut) som ryckningarna. Mest uppträder de samtidigt. För mig är det onekligen så att det är två olika symtom för samma fel. (Hoppas jag har lyckats att kungöra mina nog så skruvade tankar på ett mer begripligt sätt denna gång :) )
Förresten:
Det har diskuterats här ett tag om vi alla är kanske lite för känsliga och att komfortnivån i DRIVEn inte riktigt är den vi förväntade oss.
Jag kan bara säga att den faktiskt går väldigt tyst. Till och med mycket tystare än t.ex. en D3 som jag kör ibland. Inget fel på komforten när det gäller tysthet. Här pratar vi dock om nånting helt annat.
För alla ni som inte riktigt förstår var vi pratar om: Det var nån som skrev tidigare att ryckningarna känns som om man kör genom vattenpölar hela tiden. Det är nog en rätt så bra beskrivning av hur det känns. Allvarligt talat så skulle jag inte ens acceptera ett sådant beteende på min åkgräsklippare. Jag har faktiskt försökt att härma ryckningarna genom att rycka med högerfoten. Full gas - ingen gas - full gas osv. Kan bara säga att det inte går att ens komma i närheten av hur "de äkta" ryckningarna upplevs. Vibrationerna har beskrivits som att köra på en tvättbräda. Har inget att tillägga. Hoppas det hjälper att få er att förstå. Det handlar verkligen inte om överdrivna förväntningar eller superhöga komfortkrav.