Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Det har nu hänt 2ggr på 18 månader att min V70 2.0 inte startar. Jag tror att jag "slinter" på nyckeln och inte låter startmotorn dra tillräckligt länge (1 sekund?). PÅ nästa försök finns inga tecken till tändning men startmotorn drar hur fint som helst. Man får mala länge innan motorn kommer igång en cylinder i taget. Den tänder lite försiktigt. Vet inte om den inte får bränsle eller vad det är. Hade samma fenomen någon enstaka gång på en tidigare 2.4 170 hk. Vet någon vad det är?

cme
av cme
Låter som en rimlig förklaring. Hur konstaterar jag att det verkligen är det? Tappar man kompressionen helt? - jag tycker att starten drar utan något direkt motstånd. Brukar det komma som jag beskriver det "om man slinter på nyckeln"?

Hur vanligt är det? Jag ska sälja bilen och om det händer nya köparen så vet jag inte om jag ska upplysa om detta i förväg eller bara låta det bero. Det har ju bara hänt mig två gånger på 18 månader.

cme
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Kompressionen försvinner helt, men efter några varv på starten med full gas så startar ju motorn=det är tryckarhäng du har haft probelm med. Det ärligaste är ju att säga till köparen att du haft problemet, MEN! - det är ju inget fel som behöver repareras, så köparen får ju ingen extra kostnad. Det har hänt mig ett par gånger, men är man medveten om vad det beror på så är det ju ingen fara på taket.
av cme
Hur sjutton kan flera tryckare fastna samtidigt? Om en gör det kan jag förstå men inte hur alla/flera kan fastna samtidigt. Påverkar oljekvalitet på någort sätt. Har alltid kört mina Volvosar på Mobil 1. Läste nåt om att Valvoline eventuellt skull förebygga detta probelm på en annan tråd.

Spelar motorns ålder och mil någon roll?

cme
av jbl
Oljekvaliten är helt klart mycket viktig samt att man har rätt viskocitet på oljan. Många resonerar som så att att en högre viskocitet är bättre men då flyter oljan trögare.

Testa köra i en 0W30 olja.
av cme
Har nyligen servat bilen och fick då rådet att använda en delsyntetist olja vilket jag gjorde.

Bilen har stått i över en vecka och startade utan någon som helst tvekan men när den stod på tomgång i några minuter så gicke den ojämt och tvekande föra att slutligen ge upp och stanna. Hängde på starten som kändes på väldigt länge utan ett enda tecken på tändning.

Har tidigare trott på kollapsade ventillyftare men problemet har blivit värre och värre utan att jag kört speciellt mycket med bilen. Den känns snarare som att det inte kommer fram bränsle.

cme
av cme
Har hittat felet nu. Fick byta tänddelar, fördelarlock och rotor. Går bra nu.

cme

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]