Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Ja både vridmoment och effekt finns i T4an så det räcker för att dra släp och husvagn. Men för att få ut dom siffrorna krävs en del överladdning och med en volym på 1.6l borde innebära att bilen ligger med konstant laddtryck vilket inte känns bra i längden, om man nu inte kör på 3an och 4an i 80km/h
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jpennerb skrev:Ja både vridmoment och effekt finns i T4an så det räcker för att dra släp och husvagn. Men för att få ut dom siffrorna krävs en del överladdning och med en volym på 1.6l borde innebära att bilen ligger med konstant laddtryck vilket inte känns bra i längden, om man nu inte kör på 3an och 4an i 80km/h
Ja som jag skrev i den andra tråden, En T4F är ju dubbelt så hårt trimmad som en Dodge Viper...
Dodge Viper tar ut ca 60 hk/liter
Volvo V70 T4 1,6 ca 112 hk/liter
Det borde ju fresta om man drar tungt långa sträckor... men Ford har kanske dimmentionerat upp 1.6:an grymt mycket för att palla med i lager och kylning.
av matsén
mattish skrev:Finns detta problemet om du kör på 5an hela tiden?
Vilket varv ligger den på i 80 om du kör på 5an ?
Sorry för sent svar och bara ett delsvar. Skall ut och testa ordentligt nån kväll.
80 km/h på 6:an är i min bil kring 1600 rpm på varvräknaren... en bit från vad en uträkning baserat på varvtalet vid 1000 rpm på 6:an ger.
Kan nog bero på en massa saker såsom felvisning på hastighetsmätare, rullomkrets på 245/40x18" däcken jfr med std 205/60x16" osv, osv.

Som jag minns det så är 6:an helt OK vid körning på plan mark, och då är det nästan så att den överraskar positivt med bränsleåtgång osv.
Färddatorn stod på ca 9l/100km när vi tog bilen för en ca 24 milafärd (ToR) med ovan nämnda släp+last i ena riktningen och samma släp med en 5 hk jordfräs på tillbaka. Förbrukningen sjönk till 8,2l/100km på den resan. Däremot vid minsta motlut eller behov av acceleration i 80 km/h är det 5:an eller 4:an som gäller med lite tyngd där bak. Personligen tror jag att med lite vevande på 6-petar'n kommer du framåt både bekvämt och ekonomiskt med släp/husvagn efter en T4 i 80 km/h. Om du sedan har en GPS eller smartphone med GPS som du litar mer på än bilens hastighetsmätare :wink: så kan jag bara säga som tidigare att runt 90-100 km/h mätarfart :oops: så går det betydligt bättre vid motlut på 6:an.
mattish skrev:Här är jämförelser mellan T4 manuell / PS och D3
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=3771901

Ladda hem, packa upp och sen är där PDF med olika.
Tack! Bra info, och info om hur mkt effekt det går åt att dra Adrian i jämförelsen, kan bara rekommendera att ladda hem, packa upp och läsa.

//PM
av perhall
Mabuse skrev:T4F borde ha något bättre segdragning än T4 när man tankar E85.
Ja, det borde faktiskt märkas när man drar husvagn! 5-8% mer eller hur mycket det nu är./PH
av mattish
perhall skrev:
Mabuse skrev:T4F borde ha något bättre segdragning än T4 när man tankar E85.
Ja, det borde faktiskt märkas när man drar husvagn! 5-8% mer eller hur mycket det nu är./PH
Om inte annat märks det i tanken ;)
av matsén
Tillbaka med lite stats för en V70 T4 MY11 med 245/40x18":
6:an:
80 km/h ca 1600 rpm
90 km/h ca 1800 rpm
100 km/h ca 2000 rpm
5:an
80 km/h ca 1850 rpm
90 km/h ca 2150 rpm
allt med farthållaren på exakta hastigheten.

//PM
Användarvisningsbild
av DrMumin
Lite ot kanske kör en Drive v70 den e kalas att dra husvagn med har en adria 512 på 1200kilo
håller man sig runt 80 så drar det 0.8l/mil
ska man åka på 5an så vill den att man håller ca 90 för att få laddtryck drar dock någåt mer då men lätt under litern
man blir förvånad över vridet i den lilla knotan
av mattish
DrMumin skrev:Lite ot kanske kör en Drive v70 den e kalas att dra husvagn med har en adria 512 på 1200kilo
håller man sig runt 80 så drar det 0.8l/mil
ska man åka på 5an så vill den att man håller ca 90 för att få laddtryck drar dock någåt mer då men lätt under litern
man blir förvånad över vridet i den lilla knotan
Måste instämma! Nu har jag iofs den nya motorn och automatlåda, men imorse drog jag hästtransport som väger ca 1300kg och det gick hur jäkla bra som helst. Riktigt förvånad faktiskt. Åkte på 5an för det mesta (av 6 växlar) och 4an i de värsta uppförsbackarna.. Synd bara att max dragvikt är 1300kg. Den kunde åtminstone varit 1500kg. Samma motor i ford får ju dra 1600kg.
av Mccartney
Drar hästsläp rätt ofta med våran xc70 och man känner knappt att man har något där bak....motorn en D5a polestar :D En perfekt drag bil!
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]