mattish skrev:Finns detta problemet om du kör på 5an hela tiden?
Vilket varv ligger den på i 80 om du kör på 5an ?
Sorry för sent svar och bara ett delsvar. Skall ut och testa ordentligt nån kväll.
80 km/h på 6:an är i min bil kring 1600 rpm på varvräknaren... en bit från vad en uträkning baserat på varvtalet vid 1000 rpm på 6:an ger.
Kan nog bero på en massa saker såsom felvisning på hastighetsmätare, rullomkrets på 245/40x18" däcken jfr med std 205/60x16" osv, osv.
Som jag minns det så är 6:an helt OK vid körning på plan mark, och då är det nästan så att den överraskar positivt med bränsleåtgång osv.
Färddatorn stod på ca 9l/100km när vi tog bilen för en ca 24 milafärd (ToR) med ovan nämnda släp+last i ena riktningen och samma släp med en 5 hk jordfräs på tillbaka. Förbrukningen sjönk till 8,2l/100km på den resan. Däremot vid minsta motlut eller behov av acceleration i 80 km/h är det 5:an eller 4:an som gäller med lite tyngd där bak. Personligen tror jag att med lite vevande på 6-petar'n kommer du framåt både bekvämt och ekonomiskt med släp/husvagn efter en T4 i 80 km/h. Om du sedan har en GPS eller smartphone med GPS som du litar mer på än bilens hastighetsmätare

så kan jag bara säga som tidigare att runt 90-100 km/h mätarfart

så går det betydligt bättre vid motlut på 6:an.
mattish skrev:Här är jämförelser mellan T4 manuell / PS och D3
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=3771901
Ladda hem, packa upp och sen är där PDF med olika.
Tack! Bra info, och info om hur mkt effekt det går åt att dra Adrian i jämförelsen, kan bara rekommendera att ladda hem, packa upp och läsa.
//PM

T4:an
V70 T4 R-Design -11 Magic Blue
XC90 2.5T AWD Business ++ -05 Askguldmet