Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danz
har en Volvo V70 årsmodell 2000. Tjuvarna har nu försökt stjäla bensin ur tanken och med våld öppnat tanklocket. Har nu en plåtskada, men det spelar ingen roll på en så gammal bil. Jag minns dock inte hur mycket soppa jag hade i tanken och vet inte om de fått med sig några liter.

Jag undrar om någon vet om konstruktionen på min bil möjliggör att det är förhållandevis lätt att ta upp bensin ur tanken? På min förra bil som var nyare hade jag ett nät så det gick inte att stoppa ner slangen i tanken. Jag ser inget sådant nät på min Volvo.
av Kena
Slangar de ofta i området är det väl bara ha lite soppa i tanken alltid. Det som inte finns kan inte stjälas.
Användarvisningsbild
av olindh
Jag råkade ut för samma sak själv. Tyvärr hade jag nyligen tankat men det fanns ändå kvar 40 liter i tanken. När man tittar på bränsletankens konstruktion så ser det ut som att det är svårt att slanga ut de sista 40 litrarna.

På biltema finns en spiral man kan köpa för att sätta i påfyllningsröret som hindrar slangning. Själv har jag gjort så att jag inte tankar mer än 40 liter åt gången. Sen tog jag även bort låset från tanklocket så att jag slipper uppbrutet tanklock.
Användarvisningsbild
av olindh
Jag har inte installerat någon spiral så jag vet inte men jag har inte hört talas om någon annan som har haft problem med den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har en spiral i min -88 240, inga problem att tanka och garanterat svårt att slanga.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jo det är ju sant men var skall man dra gränsen för att skydda drimedlet. Skall man skaffa en specialtank som är självlagande d.v.s. mindre hål täpps till av det speciella materialet i tanken, skall man även ha pansarspiral runt bränslerören? Möjligheterna är många men inte riktigt hemmahörande i verkligheten utan man får nog nöja sig med rimliga åtgärder som spiral t.ex. Men å andra sidan, om man har spiral så kanske dom borrar så det kanske är lika bra att acceptera att man råkar ut för bensinstöld någon gång och i stället slipper att få saker förstörda. Jag har inte satt spiral på min -91 på min -88 satt det när jag köpte bilen.

Mvh GK
av sebsan
Jag har råkat ut för slangning 3 gånger senaste halvåret.
Efter första gången satte jag i en sån där spiral från biltema men det funkade inte.
Andra gången köpte jag nytt tanklock (för vi misstänkte att någon snott nyckeln när vi fick inbrott)
och en till spiral som jag skruvade in längre än den första.
Så idag på förmiddagen låg det nya tanklocket plus spiralen på backen vid bilen.

Känns som att jag lika gärna kan ta ett plastlock och sätta dit o undvika att ha mer än 5-6 liter i tanken för inget verkar ju hjälpa
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SA4AQS skrev:Jag har funderat att sätta en brytare på tanklocket så att en spolarpump startar och sprejar tex smörsyra på den eventuella tjuven.
:lol: :lol: :lol:

Ja fyfan för tjuvar... Ibland känner man att man vill polvända hela bilen bilen, så plus går igenom karossen :roll:
talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&ar[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Om man byter till fjädrar som sänker 40 […]