Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag har kört många landsvägsmil i Audi A4 och jag föredrar klart sportchassit. Jag tycker det "sätter sig" när man kommer upp i fart. Ligger riktigt bra på vägen på lands- och motorväg. Men det beror oxå mycket på vart, rent geografiskt, bilen kommer att rulla mest. Norra Sverige med sina sämre vägar m.m är inte en A4 med sportchassi att föredra. Som jag kört Sthlm-Köpenham-Göteborg, helt klart A4.

När det gäller valet V60 vs A4 brukar jag i regel föredra A4 då jag anser att det är en grymt bra bil i de allra flesta avseenden, men då är det med Quattro. En A4 utan Quattro blir inte alls samma sak i mina ögon. Det är stor skillnad i körkänsla dessa två emellan. Så mellan de alternativen TS står och väljer mellan skulle jag nog valt en bättre utrustad V60.
Användarvisningsbild
av mgmannen
Tror att jag har flera bra argument både för och emot. Frågan är då, om jag ska välja en V60, hade ni valt en D2 Aut, en D3 eller en D4? Har testat både D3 och D4 och i vanliga sammanhang så kan jag inte skilja dem åt. D2 har jag bara kört med manuell och den var ju inte den livligaste bilen jag har upplevt och automat är ju ÄNNU långsammare. Men jag skulle SÅ gärna vilja har en automat, men det känns som om jag kommer ångra det.

Som referensram så har jag idag en 220 hk Saab 9-5, så hur jag än gör så....
av Lövet
Det finns väl inga andra argument att välja D2 än ett lägre inköpspris? Har du pengarna tror jag du får en bättre bil på alla sätt med D3 eller D4. I verkligheten skiljer förbrukningen mycket mindre än i EU-cykeln på D2 och femmorna. 7cl var det för att vara exakt när AMS testade.
Användarvisningsbild
av mgmannen
Spoiler »
Enda anledningen är att få bilen med automatlåda. Att den femcylindriga motorn drar ngt mer spelar ingen roll för mig. Att jag väljer mellan D2, D3 och D4 är att jag MÅSTE ha förmånsbil med max 120 g.
av Lövet
Svårt val. För egen del skulle jag heller kört D3 man än D2 aut men det innebär ju inte att det behöver vara så för dig.

Jag har kört D2 i V50 och tycker den räcker där men med tanke på hur många trådar som skapas där folk har problem med D2an så är jag skeptisk till den. Lägg sedan till att den inte levererar i närheten av utlovad förbrukning - njae, den är ingen favorit för mig.
av Gamnacke
Jag kan rekommendera V60. Jag har en V60 med standardchassit (sport alltså). Jag visste inte att det gick att välja ett komfortchassi när vi beställde. Jag trodde i min enfald att komfort var standard och sport tillval. Men så här i efterhand är jag mycket nöjd med chassit.

Eftersom jag är en person som föredrar komfort före sport så har Audi aldrig riktigt varit ett alternativ, men denna uppfattning är bara baserad en högst ovetenskaplig och förutfattad mening från min sida.

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]

Den första var 350nm den nya skil är ju[…]

Köpråd

Undvik D4204T5-motorn, den kan orsaka huvudvä[…]

Service och byte av vindruta i torsdags. 12k mil s[…]